Zarządzanie ryzykiem zgodności w firmach prowadzących promocję i marketing leków oraz wyrobów medycznych (2)

Miesiąc temu, w poprzednim artykule poświęconym kwestii zarządzania ryzykiem zgodności, przedstawiliśmy zagrożenia związane z różnymi wymogami obowiązującymi branżę medyczną oraz kontrolami regulatorów. Scharakteryzowaliśmy także główne obszary działalności firm medycznych oraz dokumentację podlegającą kontroli. Ponieważ wyzwania dotyczące zarządzania ryzykiem zgodności w firmach prowadzących promocję i marketing leków oraz wyrobów medycznych są podobne, w obydwu artykułach określamy te firmy terminem "firmy medyczne".
Teraz postaramy się odpowiedzieć na pytanie: Co należy zrobić, aby skutecznie zarządzać ryzykiem zgodności?".
Podstawowym warunkiem wdrożenia w firmie medycznej efektywnego programu zgodności (ang. compliance) jest promowanie właściwych postaw etycznych i podejścia do zarządzania ryzykiem zgodności. Powinny one być prezentowane przede wszystkim przez najwyższe kierownictwo firmy i przekazywane niżej - kierownictwu średniego szczebla oraz pracownikom. Mechanizm taki zwany jest w kulturze anglosaskiej "tone at the top".

Przykład z góry

Jakie zatem elementy powinny charakteryzować właściwe podejście kierownictwa firmy medycznej do zarządzania ryzykiem zgodności? Przede wszystkim - promocja etycznych i zgodnych z obowiązującym prawem zachowań pracowników w stosunku do przedstawicieli służby zdrowia.
Należy zauważyć, że wprowadzenie właściwego "tone at the top" nie może ograniczyć się jedynie do werbalnej deklaracji kierownictwa dotyczącej np. zakazu wręczania korzyści majątkowych, wpływania na wyniki przetargów lub prowadzenia nieuczciwej reklamy. To szefowie firmy, jako pierwsi, muszą przestrzegać zasad, które chcą wprowadzić, zanim zaczną wymagać tego od pracowników.
Trudno sobie wyobrazić sukces w promowaniu wartości, jeżeli prezes zarządu wyjeżdża z pracownikami służby zdrowia i ich rodzinami na sponsorowany przez firmę medyczną kongres naukowy w atrakcyjnej lokalizacji, przy czym wyjazd ten nie ma żadnego uzasadnienia merytorycznego.
Podobnie, jeśli kierownictwo narzuca agresywne cele sprzedażowe i przyrównuje sytuację na rynku do wojny. Trudno w takiej sytuacji oczekiwać, że ktokolwiek uwierzy kierownictwu mówiącemu o potrzebie prowadzenia etycznych działań marketingowo-promocyjnych. Nie należy zapominać, że promocja etycznych zachowań to proces ciągły, który powinien być dostosowany do zmieniających się wymogów prawnych i etycznych.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH