Compliance - moda czy konieczność?

W ramach Kongresu Wyzwań Zdrowotnych (Health Challenges Congress, Katowice 18-20 lutego 2016 r.), jedna z sesji, zorganizowana przez Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Wyrobów Medycznych Polmed i zespół projektu MedKompas, poświęcona została polityce compliance w ochronie zdrowia.

Witold Włodarczyk, dyrektor generalny Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Wyrobów Medycznych Polmed, przypomniał, że w biznesie, w relacjach pomiędzy sprzedającym a kupującym dochodzi do sytuacji bardzo wrażliwej. Dodatkowo obszar ochrony zdrowia jest specyficzny, ponieważ w tym procesie udział biorą nie, jak zazwyczaj, dwie strony, ale trzy. Tą trzecią, wyróżniającą relację biznesową w ochronie zdrowia, jest pacjent.

- Pacjent jest najważniejszy. Jeżeli któraś ze stron tego "biznesu" zapomni o pacjencie, to prędzej czy później z tego biznesu wypada. Ponadto w ochronie zdrowia po stronie oferujących usługi czy produkty są środki prywatne, natomiast po stronie zamawiających - bardzo często środki publiczne. Trzeba dbać o to, aby relacje na styku pieniędzy niepublicznych i publicznych były przejrzyste - mówił dyrektor Włodarczyk.

Polityka zgodności

Jak podkreślał Włodarczyk, problem zagrożenia korupcją (w relacjach między dostawcami a placówkami medycznymi - red.) dostrzeżono już dawno. W 2008 r. w OIGWM został stworzony kodeks etyki, obowiązujący wszystkich zrzeszonych w Izbie członków. Jednak sama taka regulacja wśród wytwórców wyrobów i sprzętu medycznego jest niewystarczająca. Konieczne jest też dotarcie z takim kodeksem do zamawiających.

W odpowiedzi na te potrzeby powstała koncepcja projektu MedKompas Poland, w ramach którego realizowane są m.in. warsztaty "Prawne i etyczne aspekty odpowiedzialności lekarzy i przedstawicieli przemysłu medycznego na gruncie obowiązującego prawa".

- Czego oczekuje pacjent od służby zdrowia? Kompetencji, zaufania i obiektywizmu. Chce być potraktowany w sposób podmiotowy. Niezwykle ważnym czynnikiem dla pacjenta jest reputacja placówki. Właśnie compliance jest systemem zarządzania polityką zgodności działania organizacji, ludzi z ogólnie przyjętymi standardami postępowania - etycznymi, zwyczajowymi, prawnymi - tłumaczył dr Dariusz Bąk, ekspert ds. etyki biznesu.

Jak wyjaśniał - compliance w praktyce, w zależności od branży, jest czymś innym. Inny będzie w sektorze finansów a inny w ochronie zdrowia. Można go najogólniej jednak określić jako system zarządzania ryzykiem reputacyjnym oraz potencjalnym ryzykiem nadużyć.

Całkiem dobre mniemanie

- Compliance jest modą, koniecznością? Każdy zainteresowany sam musi odpowiedzieć sobie na to pytanie. Jest to cały zespół czynności, które szpital podejmuje, aby nie dopuścić do nadużyć. To kwestia mapowania ryzyka, aby przewidzieć wszystkie możliwe niebezpieczne sytuacje, w których może znaleźć się pracownik czy szpital, jako podmiot, i starać się tym potencjalnym zagrożeniom zapobiegać - mówił dr Bąk.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH