Unijna dyrektywa zakazuje reklamy leków na receptę. Za to bezkarnie można reklamować "cuda" medycyny niekonwencjonalnej.

Legalność reklam wyłącznie preparatów OTC zachęca do samoleczenia.
Tylko pełny dostęp do informacji medycznej, także do reklam leków na receptę, może podnieść poziom wiedzy medycznej w społeczeństwie i przynieść poprawę w sektorze ochrony zdrowia.
W Polsce i na Łotwie sprzedaje się najdroższe leki w Europie. Wielu pacjentów nie stać na wykup recept. Według Instytutu Farmaceutycznego Polacy konsumują zbyt mało leków.
Wskutek tego wiele schorzeń możliwych do wyleczenia w początkowym stadium staje się chorobami przewlekłymi. Leczenie chorób przewlekłych zwiększa wydatki państwa na opiekę zdrowotną. Za nieefektywność urzędników płacą także zdrowi obywatele.
Polacy pokrywają coraz więcej wydatków na opiekę zdrowotną z własnej kieszeni.
Do lekarza chodzi już trzy czwarte Polaków.
Przeciętny Polak wydał na służbę zdrowia o ponad 30 proc. więcej w 2005 r. niż w 2000 r. Na zakup farmaceutyków wydajemy 12,2 mld złotych rocznie. Refundacja pochłonęła w 2003 r. 6,1 mld złotych, dwa razy więcej niż w 1999 r.
W krajach rozwiniętych wydaje się na leki nawet pięć razy więcej niż w Polsce.

EUROPEJSKI ABSURD

W Europie jest zauważalny bardzo niski poziom wiedzy pacjentów o zdrowiu.
Mimo iż na 100 tys. mieszkańców Starego Kontynentu przypada 1,5 razy więcej lekarzy niż w USA, stan zdrowia społeczeństwa jest znacznie gorszy. W Europie na niespotykaną skalę - zamiast naukowej medycyny - rozwija się medycyna niekonwencjonalna (okultyzm, magia, zielarstwo, itp.) rujnująca zdrowie pacjentów. Podczas gdy każdy obywatel może założyć np. Instytut Leczenia Wodą i bezkarnie reklamować swoje usługi, nie mogą tego czynić firmy farmaceutyczne, wydające na badania i rozwój miliardy dolarów, prawnie odpowiadając za swoją działalność.
Drogie leki, coraz gorszy stan zdrowia pacjentów i niski poziom wiedzy społeczeństwa o zdrowiu to efekt obowiązującego w UE zakazu kierowania bezpośredniej informacji do pacjenta. W UE nie można reklamować narkotyków, alkoholu, tytoniu oraz... leków.
Artykuł 88 Dyrektywy UE 2001/83/EC zakazuje bezpośredniego reklamowania leków na receptę lub zawierających substancje narkotyczne bądź psychotropowe. Interesujące, że przepis zawiera klauzule, iż wprowadzenie zakazu w krajach członkowskich może być refinansowane z budżetu Unii, co w poszczególnych krajach może być większą motywacją niż zdrowie publiczne, czy bezpieczeństwo konsumentów.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.