Niemal półroczny okres funkcjonowania systemu eWUŚ na rynku zdrowotnym w Polsce dostarczył nam wielu ciekawych obserwacji. Zauważamy pozytywne przyjęcie systemu przez świadczeniodawców i pacjentów, szersze wykorzystanie Centralnego Wykazu Ubezpieczonych, rozwój współpracy NFZ i ZUS na poziomie systemów IT oraz wpływ eWUŚ na wykorzystanie technologii IT przez świadczeniodawców.

Komfort świadczeniodawców

Zasadnicza zmiana dokonała się z początkiem 2013 roku. Świadczeniodawcy pozbyli się balastu związanego z określaniem uprawnień świadczeniobiorców. Weryfikacja odbywa się przed wykonaniem usługi (lub w trakcie) i brak uprawnień nie może być podstawą do odmowy zapłacenia za wykonane świadczenia przez NFZ ani podstawą zwrotu refundacji do NFZ, jak to miało miejsce przed wprowadzeniem systemu eWUŚ.

Koszty leczenia pacjenta zweryfikowanego pozytywnie za pomocą systemu eWUŚ, Fundusz pokryje nawet wówczas, gdy system potwierdzi uprawnienia pacjenta, a okaże się, że nie jest on objęty ubezpieczeniem zdrowotnym. NFZ wziął na siebie wyjaśnianie i ewentualną windykację należności od świadczeniobiorcy.

Dla placówek medycznych jest to sytuacja wysoce komfortowa. Płatnik płaci za wszystkie prawidłowo sprawozdane świadczenia, posiadające potwierdzenie elektroniczne z eWUŚ, bądź papierowe oświadczenie złożone przez świadczeniobiorcę. Nie zmienia to faktu, że weryfikacja uprawnień świadczeniobiorców odbywała się już wcześniej (i dalej się odbywa) w oparciu o Centralny Wykaz Ubezpieczonych, który zyskał na znaczeniu - wyszedł z cienia.

Najbardziej zaskakująca jest reakcja świadczeniobiorców.

Presja weryfikacji statusu świadczeniobiorcy on-line okazała się niezwykle mobilizująca. Ze statystyk NFZ, gdzie bardzo skrupulatnie weryfikowane są codzienne zmiany, wynika, że odsetek pozytywnych odpowiedzi z eWUŚ rośnie szybciej niż osób uprawnionych w CWU. Gdyby ten trend się utrzymał, to z końcem roku udział pozytywnych odpowiedzi przekroczy 98% (z wyjściowego 94%) przy 92% uprawnionych (z wyjściowych 89%).

Wygląda więc na to, że dzięki eWUŚ pacjenci najpierw porządkują swoją sytuację ubezpieczeniową, a dopiero potem zgłaszają się do lekarza. Wydaje się, że jest to bardzo pozytywny efekt społeczny, którego nie spodziewano się przed wprowadzeniem eWUŚ.

Wprowadzenie elektronicznej weryfikacji świadczeniobiorców zdecydowanie ułatwiło i przyspieszyło rejestrację pacjentów w przychodniach oraz izbach przyjęć. Ponieważ eWUŚ jest de facto usługą sieciową udostępnianą przez NFZ, skorzystanie z systemu eWUŚ wymaga integracji z rozwiązaniami informatycznymi stosowanymi przez szpitale i przychodnie.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.