Była zmowa i basta

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w styczniu br. opublikował decyzję odnoszącą się do zawartego przez dziewięć lubelskich szpitali porozumienia, które - w ocenie Urzędu - miało na celu ograniczenie konkurencji ze strony niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej. Według UOKiK, do niedozwolonej prawem praktyki szpitali publicznych wobec NZOZ-ów doszło w latach 2011-2012.

Jeszcze w ubiegłym roku wszystkie "podejrzane o zmowę" szpitale otrzymały decyzję UOKiK (RLU 31/2012) podjętą 18 grudnia. Jak poinformował portal rynekzdrowia.pl Maciej Chmielowski z UOKiK, decyzja jest już prawomocna (okres jej uprawomocnienia to 14 dni od daty otrzymania przez jednostki, wobec których prowadzone było postępowanie), bowiem żaden szpital od niej się nie odwołał.

Podłożem całej sprawy był fakt, że w 2011 roku w konkursach na kontrakty z NFZ w zakresie AOS szpitale przegrywały w konkurencji z niepublicznymi świadczeniodawcami, mimo że posiadały lepszą bazę diagnostyczną i doświadczony personel.

Przegrywały generalnie ceną za usługi.

Przeciw monopolowi

Postępowanie w tej sprawie wszczęła lubelska delegatura UOKiK w listopadzie ub.r. na skutek zawiadomienia o postępowaniu szpitali publicznych, jakie wpłynęło od Lubelskiego Związku Lekarzy Rodzinnych-Pracodawców oraz Związku Prywatnych Pracodawców Lubelszczyzny Lewiatan.

Jak czytamy w decyzji UOKiK: "Należy podkreślić, że NZOZ-y, które uzyskały kontrakty z NFZ na podstawie zawartych umów, zlecały wykonywanie niektórych badań medycznych w ww. szpitalach. W związku z powyższym szpitale zrzeszone w Konwencie uzgodniły między sobą, że wypowiedzą umowy na podwykonawstwo świadczeń zdrowotnych wszystkim NZOZ-om, z którymi podpisały umowy na 2011 rok, a które uzyskały kontrakty z Lubelskim OW NFZ w ramach konkursów na 2011 r." Konsekwencją takiego działania szpitali zrzeszonych w Konwencie miało być spowodowanie rozwiązania przez Fundusz kontraktów z NZOZ-ami, wobec braku z ich strony możliwości wykonywania określonych świadczeń. Miało to doprowadzić do powtórzenia konkursów przez NFZ, w których szpitale zrzeszone w Konwencie zyskałyby większe szanse na otrzymanie kontraktów.

Ograniczały konkurencję

Zdaniem UOKiK, zgodnie z prawem antymonopolowym szpitale posiadają status przedsiębiorcy - prowadzą działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu odpłatnych usług niepublicznym placówkom służby zdrowia - dlatego nie mogą zawierać porozumień ograniczających konkurencję. A taka praktyka miała miejsce w przypadku dziewięciu lubelskich szpitali.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH