Sprzedaż leku to nie koniec, ale początek relacji firma farmaceutyczna - pacjent. W USA już są wprowadzone pilotażowe programy monitorowania terapii.

Obecny model biznesowy jest niestabilny i operacyjnie niezdolny do szybkiego wytwarzania innowacyjnych terapii - twierdzą eksperci firmy doradczej PricewaterhouseCoopers w przygotowanym raporcie dotyczącym wizji rozwoju światowej farmacji do 2020 roku ("Pharma 2020: The vision"). Skąd takie wnioski? W ostatniej dekadzie wydatki na badania i rozwój (R&D) wzrosły dwukrotnie, a jednocześnie spadła liczba rejestracji nowych leków. Krótszy jest też cykl życia produktów.
- W latach 2010-12 patenty stracą kolejne leki - przypomina Mariusz Ignatowicz, lider ds. sektora farmaceutycznego i ochrony zdrowia PwC, twierdząc, że ten trend odbije się także na polskim rynku, a efektem erozji portfela produktów będzie mniej środków na badania i rozwój.
A bez tego nie można poważnie myśleć o innowacji.
Z drugiej strony, mamy bardzo rozbudzony popyt na leki przedłużające życie lub komfort przeżycia, przy szybko rosnących kosztach jednostkowych leczenia.

Wersja "life"

Eksperci PwC postulują uelastycznienie regulacji prawnych oraz zgodę ustawodawcy i płatnika na dynamiczny model prowadzenia badań klinicznych.
Do lamusa pójdzie obecny kosztowny model liniowy - kolejnych etapów badań klinicznych, zakończony złożeniem wniosku o licencję i zezwolenie na wprowadzenie do obrotu.
- Nie będzie obowiązywała zasada "wszystko albo nic", kiedy firma inwestuje ogromne środki w coś, co nie gwarantuje sukcesu - opisuje Ignatowicz.
Zamiast tego będzie warunkowe dopuszczenie leku - do stosowania wobec ograniczonej grupy pacjentów.
Wytwórca będzie prowadził dalsze próby kliniczne przekazując na bieżąco ich wyniki organom regulacyjnym, co stanowi podstawę do poszerzania licencji i przenoszenia leku na wyższy poziom rejestracji czy refundacji.
Taki proces "in life testing", który od firmy wymaga kierowania się ciągłym potwierdzaniem efektywności i skuteczności terapii, wpisuje się w ogólną wizję ciągłego monitorowania nie tylko leku, ale również pacjenta.

Zaniedbana profilaktyka

Wspólne szukanie oszczędności wymaga kompromisu między biznesem, regulatorem rynku i zrozumieniem ze strony pacjenta.
- Sprzedaż leku to nie koniec, ale początek relacji firma farmaceutyczna - pacjent. W USA już są wprowadzone pilotażowe programy monitorowania pacjenta przyjmującego leki - twierdzi Ignatowicz. - Dlaczego? Bo pacjenci nie stosują się do zaleceń lekarskich, przez co tracą płatnicy, firmy farmaceutyczne, a przede wszystkim pacjent, bo zaniechana terapia nie przynosi skutku.

comments powered by Disqus
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.