
Po wejściu w życie 1 stycznia 2012 roku ustawy o refundacji leków prowadzenie programów lojalnościowych przez apteki będzie zakazane jako forma prowadzenia działalności reklamowej.
Programy te od kilku lat z powodzeniem rozwijają się w aptekach. Ich celem jest przywiązanie pacjenta do konkretnej apteki lub sieci i przez to zwiększenie jej obrotów. Nie wszystkie polegają na zbieraniu punktów i wymianie ich na nagrody.
Od pewnego czasu partnerem programów są także instytucje finansowe. Jedną z pierwszych takich ofert wprowadził bank PKO BP wspólnie z Apteką Dbam o Zdrowie.
Program 60+ oferuje klientom do 1000 zł dofinansowania na leki wydawane na receptę, do wykorzystania w ciągu roku.
Specjalną kartę imienną otrzymuje każdy posiadacz Konta Pogodnego, który ukończył 60 lat. Kartę realizować można jedynie w aptekach Dbam o Zdrowie. Programem objęte są wszystkie leki wydawane na receptę, czyli zarówno leki refundowane, jak i pełnopłatne.
Inną ofertę zaproponował PZU, wprowadzając ubezpieczenie dodatkowe z kartą apteczną dla osób, które nie ukończyły 64. roku życia. Karta apteczna służy do bezgotówkowego odbioru produktów o określonej wartości zależnej od wysokości sumy ubezpieczenia w aptekach DOZ.
Nie ma definicji, jest orzecznictwo
Pojawiło się pytanie o legalność takich programów w świetle tzw. ustawy refundacyjnej.
Artykuł 48 ust. 3 wyraźnie zabrania stosowania jakichkolwiek form zachęt odnoszących się do leków refundowanych.
Czy zatem z posiadaniem karty wiążą się dla pacjenta pewne korzyści?
Jeśli karta nie uprawnia do czegoś konkretnie i nie jest ułatwieniem dostępu do leku, czy działa wówczas artykuł 48 wspomnianej ustawy?
Prawo wprowadza również zakaz reklamy aptek: "Zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego (art. 94a ust. 1).
Jedynym "legalnym" rozwiązaniem - jak zauważył anonimowy farmaceuta na jednym z forów internetowych - byłaby zmiana nazwy ulicy, przy której działa apteka, np. na ul. Promocyjnych cen leków 35... Wątpliwości prawników dotyczyły kwestii, czy karta lojalnościowa jest reklamą apteki, a nawet jeśli za taką zostanie uznana, czy będzie można skutecznie egzekwować przepisy prawa, jeżeli nie ma definicji reklamy apteki.
Ale Ministerstwo Zdrowia poradziło sobie z tym problemem: "W związku z brakiem legalnej definicji reklamy działalności aptek i punktów aptecznych w ustawie Prawo farmaceutyczne, została ona zdefiniowana w orzecznictwie sądów administracyjnych" - odpowiada resort i podaje przykłady orzeczeń.
Od pewnego czasu partnerem programów są także instytucje finansowe. Jedną z pierwszych takich ofert wprowadził bank PKO BP wspólnie z Apteką Dbam o Zdrowie.
Program 60+ oferuje klientom do 1000 zł dofinansowania na leki wydawane na receptę, do wykorzystania w ciągu roku.
Specjalną kartę imienną otrzymuje każdy posiadacz Konta Pogodnego, który ukończył 60 lat. Kartę realizować można jedynie w aptekach Dbam o Zdrowie. Programem objęte są wszystkie leki wydawane na receptę, czyli zarówno leki refundowane, jak i pełnopłatne.
Inną ofertę zaproponował PZU, wprowadzając ubezpieczenie dodatkowe z kartą apteczną dla osób, które nie ukończyły 64. roku życia. Karta apteczna służy do bezgotówkowego odbioru produktów o określonej wartości zależnej od wysokości sumy ubezpieczenia w aptekach DOZ.
Nie ma definicji, jest orzecznictwo
Pojawiło się pytanie o legalność takich programów w świetle tzw. ustawy refundacyjnej.
Artykuł 48 ust. 3 wyraźnie zabrania stosowania jakichkolwiek form zachęt odnoszących się do leków refundowanych.
Czy zatem z posiadaniem karty wiążą się dla pacjenta pewne korzyści?
Jeśli karta nie uprawnia do czegoś konkretnie i nie jest ułatwieniem dostępu do leku, czy działa wówczas artykuł 48 wspomnianej ustawy?
Prawo wprowadza również zakaz reklamy aptek: "Zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego (art. 94a ust. 1).
Jedynym "legalnym" rozwiązaniem - jak zauważył anonimowy farmaceuta na jednym z forów internetowych - byłaby zmiana nazwy ulicy, przy której działa apteka, np. na ul. Promocyjnych cen leków 35... Wątpliwości prawników dotyczyły kwestii, czy karta lojalnościowa jest reklamą apteki, a nawet jeśli za taką zostanie uznana, czy będzie można skutecznie egzekwować przepisy prawa, jeżeli nie ma definicji reklamy apteki.
Ale Ministerstwo Zdrowia poradziło sobie z tym problemem: "W związku z brakiem legalnej definicji reklamy działalności aptek i punktów aptecznych w ustawie Prawo farmaceutyczne, została ona zdefiniowana w orzecznictwie sądów administracyjnych" - odpowiada resort i podaje przykłady orzeczeń.
- « POPRZEDNIA
- 1
- 2
- 3
- NASTĘPNA »

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
- 09:32 Radomskie Centrum Onkologii przystąpi do konkursu na chirurgię onkologiczną
- 09:16 Warszawa: przed brytyjską ambasadą manifestacja w obronie Alfiego
- 09:00 Gowin: chcemy współpracować z amerykańskimi lekarzami w badaniach nad nowotworami
- 05:53 Szpitale onkologiczne przekraczają ryczałt. Czy to dobra forma finansowania?
- ŚR21:18 Wielka Brytania: szpital zapewni Alfiemu możliwie najlepszą opiekę
- ŚR21:12 Warszawa: rozmawiali o problemach rodziców z niepełnosprawnościami
- ŚR20:29 Prof. Strojek: część leków stosowanych w cukrzycy działa kardioprotekcyjnie
- ŚR20:13 Badania: zbyt długie siedzenie blokuje czynności poznawcze mózgu
- 1 Lekarze emeryci obawiają się, że będą musieli odejść z zawodu. Wszystko przez e-zdrowie
- 2 Kluczbork: oddział wewnętrzny zagrożony - odchodzą wszyscy lekarze
- 3 Czy nowa lista refundacyjna spełni oczekiwania pacjentów onkologicznych?
- 4 W klubie fitness jest więcej groźnych mikroorganizmów niż w toalecie
- 5 Eksperci: nie widzieliśmy odry od 20 lat, nie spodziewaliśmy się jej ataku
- 6 "Stop Chazanowi": w środę i czwartek protesty przed UJK i urzędem wojewódzkim w Kielcach
- 7 Szpitale onkologiczne przekraczają ryczałt. Czy to dobra forma finansowania?
- 8 X Europejski Kongres Gospodarczy: terminy sesji dotyczących sektora medycznego
Newsletter
Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku
Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+
Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze
Follow @rynekzdrowiaRSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych