Biznes czy medycyna

Sesja "Biznes i medycyna" podczas Kongresu Wyzwań Zdrowotnych przyniosła gorącą dyskusję o tym, czy medycyna jest biznesem, czy nim być nie powinna. W konwencji pro i kontra swoje argumenty przedstawili Adam H. Pustelnik, prezes zarządu AhProfit Sp. z o.o. oraz prof. Jan Duława, prorektor ds. nauki Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.

Jak wskazał prezes Adam H. Pustelnik, światowe wydatki na ochronę zdrowia to 10,4% globalnego PKB, co przekłada się na ponad 8,3 biliona dolarów.

- To oznacza, że mamy do czynienia z największym przemysłem świata. Taka skala aktywności wymusza pojawienie się zachowań rynkowych i biznesowych. Co więcej, ten rynek bardzo dynamicznie rośnie. Według szacunków firmy Deloitte w 2018 r. osiągnie poziom 9,3 bln dolarów - mówił prelegent.

Podkreślił przy tym, że wydatki te są bardzo nierównomiernie rozłożone. Aż 42% ze światowej kwoty na ochronę zdrowia to wydatki Stanów Zjednoczonych. Jeśli wziąć pod uwagę PKB, Amerykanie przeznaczają na ochronę zdrowia 16,2% PKB. Dla porównania - na zbrojenia wydają tylko 4,3%.

- Ponieważ mamy do czynienia z największą ilością pieniędzy, jakie są na rynku, to ten obszar musi być poddany procesom ekonomicznym, biznesowym. Musi budzić zainteresowanie dużych podmiotów gospodarczych, ale też średnich i mniejszych, które widzą dla siebie szansę zarobienia pieniędzy - podkreślił prezes AhProfit.

Konkurencja jest zdrowa

Według eksperta, przez biznes w medycynie należy rozumieć zorganizowanie rynku ochrony zdrowia, ujęcie go w pewne ramy. Musi być na nim obecna konkurencja, a biznes dobrze pojęty zapewnia motywację do tego, żeby innowacje wdrażać jak najszybciej.

- Maksymalizacja zysków może być czymś, co brzmi źle, ale - dla przeciwwagi - z drugiej strony nie można utracić perspektywy klienta - pacjenta. Z uregulowanym rynkiem łączą się również transparentne i zrozumiałe f inansowania, ograniczenie szarej i czarnej strefy (tam, gdzie jest zdrowy rynek, ich nie ma), globalizacja usług. Moim zdaniem nie odepchniemy biznesu od medycyny - podsumował Pustelnik.

Prof. Jan Duława, prorektor ds. nauki Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, w swoim wystąpieniu skupił się na różnicach między medycyną a biznesem. Podkreślił, że należy zacząć od uzgodnienia pojęć.

- Co to jest medycyna? To nauka o zdrowiu, chorobach i sposobach leczenia, ale i sztuka rozpoznawania chorób, leczenia chorych, zapobiegania chorobom. Co to jest biznes? Przedsięwzięcie handlowe czy usługowe przynoszące zysk - mówił prof. Duława.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH