Czasem pada stwierdzenie, że w innych krajach refundacja nowego leku jest raczej kwestią ustalenia ceny, niż dyskusji, czy w ogóle go refundować. W Polsce nie obowiązują jeszcze takie standardy. Na przeszkodzie stoi m.in. błędna organizacja systemu, która utrudnia funkcjonowanie klasycznych metod zarządzania.

Z punktu widzenia branży farmaceutycznej mamy do czynienia z całkowicie zaburzonym standardowym cyklem życia produktu - mówi Maciej Bogucki, ekspert Instytutu Organizacji Ochrony Zdrowia Uczelni Łazarskiego, i wyjaśnia: - Leki innowacyjne powinny jak najszybciej pojawiać się na rynku i być dostępne dla pacjentów. Dla producenta leku jest to czas na budowanie marki i czerpanie korzyści w okresie ochrony patentowej oraz uzyskiwanie zwrotu z inwestycji w innowację. W momencie wygaśnięcia patentu, zainteresowanie danym produktem wzrasta wśród firm generycznych, które powinny mieć możliwość jak najszybszego dostarczenia tańszej wersji leku pacjentom i płatnikowi.

Jednak funkcjonująca w Polsce praktyka opóźnionego wprowadzania leków innowacyjnych do refundacji powoduje, że firmy są niejako zmuszone do promowania i czerpania korzyści z leków oryginalnych, które lata świetności pod względem innowacji mają w innych państwach za sobą. Jest więc rynkowa walka leków brandowych (markowych) z ich generycznymi odpowiednikami. Z kolei firmy generyczne nie mają nadal wystarczająco łatwego i szybkiego dostępu do wprowadzenia na rynek i do systemu refundacji leków, dla których ochrona patentowa już wygasła.

Cztery zespoły

Przy tak skonstruowanym systemie polityki lekowej, wiele światowych firm rezygnuje z budowania w Polsce swoich marek, które potem krajowi wytwórcy leków mogliby legalnie odtwarzać. Sytuacja nie służy ani rozwojowi krajowego przemysłu farmaceutycznego, ani pacjentom, a w dłuższej perspektywie szkodzi interesom gospodarczym kraju i bezpieczeństwu polityki lekowej i zdrowotnej państwa.

Odejście od tego niekorzystnego trendu wymaga zmiany w wielu obszarach. Jeden z nich dotyczy poprawy kondycji polskiego sektora farmaceutycznego, zarówno w kontekście możliwości rozwojowych, rozwiązań prawnych czy współpracy międzynarodowej. Dlatego pod auspicjami Ministerstwa Gospodarki od listopada 2013 roku realizowany jest projekt o roboczym tytule "Mapa polskiej branży farmaceutycznej". Inicjatywa ma na celu między innymi stworzenie mapy branży farmaceutycznej, wskazanie przewag konkurencyjnych polskiej branży w Europie i na świecie, identyfikację i wskazanie barier, rozwiązań i potrzeb branży w stosunku do administracji państwowej (w tym potrzeby legislacyjne, finansowe, wsparcie międzynarodowe).

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH