Czasem pada stwierdzenie, że w innych krajach refundacja nowego leku jest raczej kwestią ustalenia ceny, niż dyskusji, czy w ogóle go refundować. W Polsce nie obowiązują jeszcze takie standardy. Na przeszkodzie stoi m.in. błędna organizacja systemu, która utrudnia funkcjonowanie klasycznych metod zarządzania.

Z punktu widzenia branży farmaceutycznej mamy do czynienia z całkowicie zaburzonym standardowym cyklem życia produktu - mówi Maciej Bogucki, ekspert Instytutu Organizacji Ochrony Zdrowia Uczelni Łazarskiego, i wyjaśnia: - Leki innowacyjne powinny jak najszybciej pojawiać się na rynku i być dostępne dla pacjentów. Dla producenta leku jest to czas na budowanie marki i czerpanie korzyści w okresie ochrony patentowej oraz uzyskiwanie zwrotu z inwestycji w innowację. W momencie wygaśnięcia patentu, zainteresowanie danym produktem wzrasta wśród firm generycznych, które powinny mieć możliwość jak najszybszego dostarczenia tańszej wersji leku pacjentom i płatnikowi.

Jednak funkcjonująca w Polsce praktyka opóźnionego wprowadzania leków innowacyjnych do refundacji powoduje, że firmy są niejako zmuszone do promowania i czerpania korzyści z leków oryginalnych, które lata świetności pod względem innowacji mają w innych państwach za sobą. Jest więc rynkowa walka leków brandowych (markowych) z ich generycznymi odpowiednikami. Z kolei firmy generyczne nie mają nadal wystarczająco łatwego i szybkiego dostępu do wprowadzenia na rynek i do systemu refundacji leków, dla których ochrona patentowa już wygasła.

Cztery zespoły

Przy tak skonstruowanym systemie polityki lekowej, wiele światowych firm rezygnuje z budowania w Polsce swoich marek, które potem krajowi wytwórcy leków mogliby legalnie odtwarzać. Sytuacja nie służy ani rozwojowi krajowego przemysłu farmaceutycznego, ani pacjentom, a w dłuższej perspektywie szkodzi interesom gospodarczym kraju i bezpieczeństwu polityki lekowej i zdrowotnej państwa.

Odejście od tego niekorzystnego trendu wymaga zmiany w wielu obszarach. Jeden z nich dotyczy poprawy kondycji polskiego sektora farmaceutycznego, zarówno w kontekście możliwości rozwojowych, rozwiązań prawnych czy współpracy międzynarodowej. Dlatego pod auspicjami Ministerstwa Gospodarki od listopada 2013 roku realizowany jest projekt o roboczym tytule "Mapa polskiej branży farmaceutycznej". Inicjatywa ma na celu między innymi stworzenie mapy branży farmaceutycznej, wskazanie przewag konkurencyjnych polskiej branży w Europie i na świecie, identyfikację i wskazanie barier, rozwiązań i potrzeb branży w stosunku do administracji państwowej (w tym potrzeby legislacyjne, finansowe, wsparcie międzynarodowe).

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.