Leki OTC (over the counter) to produkty lecznicze, które mogą być sprzedawane bez recepty lekarskiej, zarówno w aptekach ogólnodostępnych, punktach aptecznych, jak i poza nimi. Czym różnią się od leku na receptę?

Przede wszystkim są przeznaczone do stosowania doraźnego, przez kilka dni - zwykle do 3 lub 5 - w konkretnych, łatwych do samodiagnozowania przez pacjenta dolegliwościach. Jeżeli dolegliwości nie ustępują, trzeba udać się do lekarza.

Popularność samoleczenia i łatwy dostęp do leków bez recepty powodują, że ich sprzedaż z roku na rok rośnie.

Optymistyczne prognozy

Według niedawno opublikowanego raportu firmy PMR "Rynek produktów OTC w Polsce 2016", w ubiegłym roku rynek produktów OTC w Polsce (sprzedaż apteczna i pozaapteczna, leki OTC oraz suplementy diety) wzrósł o około 6% (w analizach dotyczących wielkości obrotu rynku farmaceutycznego do tej grupy produktów - mimo innego statusu - zaliczane są również wyroby medyczne, suplementy diety i dermokosmetyki).

- Dane za pierwszy kwar tał 2016 r. wskazują na przyśpieszenie dynamiki w segmencie aptecznym (co jest napędzane przez wciąż wysoką liczbę zachorowań), dlatego też nasze prognozy na 2016 rok zakładają wyższą dynamikę wzrostu niż rok wcześniej - na poziomie około 8%. W latach 2017-2021 dynamika rynku wynosić będzie 4-6% rocznie - prognozują eksperci PMR.

Również ekspert firmy analityczno-doradczej IMS Health prognozuje dalszy wzrost sprzedaży OTC. - Spodziewamy się dalszego wzrostu sprzedaży OTC. Ten segment daje aptekarzom lepszą marżę, można w nim też stosować więcej narzędzi promocyjnych. Te leki są też bardziej dostępne dla pacjentów, bo nie wymagają wizyty u lekarza - wylicza Szymon Komorowski, menedżer w firmie analitycznej IMS Health, zajmujący się doradztwem strategicznym i operacyjnym dla firm z sektora farmaceutycznego.

Czy jest coś, co może ten trend wyhamować? Ewentualne ograniczenia prawne w sprzedaży pozaaptecznej oraz w reklamie tych produktów. Jak zauważają analitycy PMR, wzrost sprzedaży OTC jest proporcjonalny do wzrostu wydatków reklamowych farmaceutyków i parafarmaceutyków.

Przypominają, że sprzedaż leków poza aptekami w dużej mierze zależy od legislacji. Ostatnia lista leków (substancji) dopuszczonych do obrotu poza aptekami została opublikowana w październiku 2010 r. i ograniczyła listę takich produktów w porównaniu do stanu wcześniejszego.

Od tego czasu nie nastąpiły żadne zmiany. Dlatego dynamika sprzedaży pozaaptecznej leków OTC jest blisko 0%, a motorem pozaaptecznego rynku produktów OTC są suplementy diety (sprzedaż suplementów diety poza aptekami nie jest ograniczana przez przepisy prawa farmaceutycznego) - wynika z analizy PMR.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.