Leki OTC (over the counter) to produkty lecznicze, które mogą być sprzedawane bez recepty lekarskiej, zarówno w aptekach ogólnodostępnych, punktach aptecznych, jak i poza nimi. Czym różnią się od leku na receptę?

Przede wszystkim są przeznaczone do stosowania doraźnego, przez kilka dni - zwykle do 3 lub 5 - w konkretnych, łatwych do samodiagnozowania przez pacjenta dolegliwościach. Jeżeli dolegliwości nie ustępują, trzeba udać się do lekarza.

Popularność samoleczenia i łatwy dostęp do leków bez recepty powodują, że ich sprzedaż z roku na rok rośnie.

Optymistyczne prognozy

Według niedawno opublikowanego raportu firmy PMR "Rynek produktów OTC w Polsce 2016", w ubiegłym roku rynek produktów OTC w Polsce (sprzedaż apteczna i pozaapteczna, leki OTC oraz suplementy diety) wzrósł o około 6% (w analizach dotyczących wielkości obrotu rynku farmaceutycznego do tej grupy produktów - mimo innego statusu - zaliczane są również wyroby medyczne, suplementy diety i dermokosmetyki).

- Dane za pierwszy kwar tał 2016 r. wskazują na przyśpieszenie dynamiki w segmencie aptecznym (co jest napędzane przez wciąż wysoką liczbę zachorowań), dlatego też nasze prognozy na 2016 rok zakładają wyższą dynamikę wzrostu niż rok wcześniej - na poziomie około 8%. W latach 2017-2021 dynamika rynku wynosić będzie 4-6% rocznie - prognozują eksperci PMR.

Również ekspert firmy analityczno-doradczej IMS Health prognozuje dalszy wzrost sprzedaży OTC. - Spodziewamy się dalszego wzrostu sprzedaży OTC. Ten segment daje aptekarzom lepszą marżę, można w nim też stosować więcej narzędzi promocyjnych. Te leki są też bardziej dostępne dla pacjentów, bo nie wymagają wizyty u lekarza - wylicza Szymon Komorowski, menedżer w firmie analitycznej IMS Health, zajmujący się doradztwem strategicznym i operacyjnym dla firm z sektora farmaceutycznego.

Czy jest coś, co może ten trend wyhamować? Ewentualne ograniczenia prawne w sprzedaży pozaaptecznej oraz w reklamie tych produktów. Jak zauważają analitycy PMR, wzrost sprzedaży OTC jest proporcjonalny do wzrostu wydatków reklamowych farmaceutyków i parafarmaceutyków.

Przypominają, że sprzedaż leków poza aptekami w dużej mierze zależy od legislacji. Ostatnia lista leków (substancji) dopuszczonych do obrotu poza aptekami została opublikowana w październiku 2010 r. i ograniczyła listę takich produktów w porównaniu do stanu wcześniejszego.

Od tego czasu nie nastąpiły żadne zmiany. Dlatego dynamika sprzedaży pozaaptecznej leków OTC jest blisko 0%, a motorem pozaaptecznego rynku produktów OTC są suplementy diety (sprzedaż suplementów diety poza aptekami nie jest ograniczana przez przepisy prawa farmaceutycznego) - wynika z analizy PMR.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH