Aby zdrowotne kampanie społecznei programy edukowały skutecznie

Zanim rozpoczniemy przygotowania do realizacji kampanii edukacyjnej dotyczącej zdrowia, przede wszystkim musimy precyzyjnie określić cele, jakie poprzez te działania planujemy osiągnąć.

Nie możemy jednak formułować tych celów na przykład w taki sposób: "Udział celebrytów w kampanii wpłynie na osiągnięcie lepszych wyników leczenia". Nie wiemy bowiem między innymi tego, ilu tak naprawdę ludzi interesuje życie jakiejś gwiazdy ekranu czy innej popularnej osoby.

Cele i efektywność kosztowa

Dlatego, planując kampanię, najpierw trzeba możliwie dokładnie wybrać grupę docelową, będącą adresatem naszego przekazu - między innymi określając, czy są to osoby zdrowe, czy już cierpiące na daną chorobę, której dotyczyć będzie kampania, akcja edukacyjna lub program polityki zdrowotnej. Efekty działań, a także cele, jakie sobie wyznaczamy w ramach takich przedsięwzięć, muszą być mierzalne oraz realne do osiągnięcia.

Kolejny warunek udanych projektów w zakresie edukacji zdrowotnej sprowadza się do kosztów, które powinny być oczywiście adekwatne do naszych zamierzeń. Droga do osiągnięcia efektywności kosztowej wielu programów zdrowotnych jest, niestety, długa i bardzo trudna.

Przykład z dymkiem

Dobrą ilustracją problemów w tej kwestii są metaanalizy przeprowadzane przez dr hab. Małgorzatę Bałę (kierownik Zakładu Higieny i Dietetyki UJ CM - przyp. red.) wraz z zespołem, a dotyczące medialnych akcji antynikotynowych organizowanych na całym świecie.

Najnowsza taka metaanaliza, wykonana dla ośrodka Cochrane Polska, ukazała się 17 listopada 2017 roku. Okazało się, że w ciągu sześciu lat, jakie upłynęły od poprzedniej metaanalizy obejmującej ok. 100 badań dotyczących skuteczności takich kampanii, prawdopodobnie tylko w przypadku jednej z nich ocena może być pozytywna pod względem efektywności podjętych działań, a badanie będzie miało określoną grupę kontrolną.

Wniosek z tej metaanalizy jest taki, że nie sposób stwierdzić, że zmiany w liczbie osób palących papierosy nastąpiły wskutek jakiejkolwiek kampanii antynikotynowej.

Skutecznie docierać do odbiorcy

Aby więc w przyszłości efektywnie wydawać pieniądze na różnego rodzaju akcje, kampanie czy programy zdrowotne, musimy najpierw rzetelnie sprawdzić, jakie efekty tych przedsięwzięć chcemy później zmierzyć oraz czy w ogóle będziemy w stanie dokonać takiego pomiaru.

Zasadniczym warunkiem powodzenia działań edukacyjnych dotyczących zdrowia jest więc dobranie możliwie najbardziej skutecznej metody dotarcia do adresatów naszych kampanii.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.