Aby outsourcing był efektywny - kilka warunków do spełnienia

Ważne jest bieżące monitorowanie usług świadczonych w formie outsourcingu. Jako szpital nie do końca mamy wpływ na dobór personelu przez zewnętrzną firmę, co stanowi wadę tego rozwiązania. Jednak w ekstremalnych przypadkach stanowczo i skutecznie interweniujemy - umowa nam na to pozwala - mówi dr n. o zdr. JACEK KRYŚ, dyrektor Szpitala Uniwersyteckiego nr 1 im. dr. Antoniego Jurasza w Bydgoszczy.

Rynek Zdrowia: - Jakie usługi w Szpitalu im. Jurasza świadczone są w formule outsourcingu?

Jacek Kryś: - Chronologicznie pierwszą usługą, k tórą zdecydowaliśmy się kilka lat temu powierzyć zewnętrznej f irmie, było serwisowanie dźwigów windowych. Łącznie we wszystkich naszych obiektach mamy ich aż 42. Następnie outsourcingiem objęliśmy pranie pościeli i bielizny. Ponadto chyba jako jeden z pierwszych szpitali w kraju postanowiliśmy podpisać umowę na rental, czyli wynajem pościeli i bielizny.

Zrezygnowaliśmy tym samym m.in. ze szwaczek oraz prowadzenia własnych magazynów pościeli brudnej i czystej. Rozwiązanie to sprawdza się bardzo dobrze, zarówno pod względem ekonomicznym, organizacyjnym, jak i jakościowym. Podobnie zresztą jak zewnętrzne serwisowanie wind oraz pranie.

Poszerzenie tej ostatniej usługi o rental pozwoliło nam m.in. na odzyskanie wolnych powierzchni. Poza tym nie musimy inwestować w nowe egzemplarze bielizny i pościeli. Zewnętrzny podmiot dysponuje bardzo skutecznym systemem informatycznym umożliwiającym ewidencjonowanie obrotu pojedynczymi egzemplarzami pościeli poprzez wyposażenie każdego w chip.

Naszym najważniejszym projektem outsourcingowym było zawarcie w lipcu 2015 roku umowy dotyczącej utrzymania czystości oraz prac pomocowych przy pacjencie.

- Tej zmianie towarzyszyły pewne emocje, o czym informowały media. Co ostatecznie zdecydowało o powodzeniu tego rozwiązania?

- Chciałbym podkreślić, że możliwie najwyższa jakość świadczonych usług - oprócz kwestii finansowych czy organizacyjnych - jest dla mnie kluczowym elementem efektywności outsourcingu. Nie ukrywam, że do pewnych rozwiązań, których głównym celem jest osiąganie właśnie wysokiej jakości usług, trzeba było przekonać załogę, związkowców.

Rzeczywiście, pierwsze miesiące wdrażania tego modelu nie były łatwe. Wystarczy przypomnieć, że jedna trzecia pracowników, których przekazywaliśmy zewnętrznemu podmiotowi, nie stawiła się w pracy z powodu zwolnienia lekarskiego lub rozwiązania stosunku pracy. Emocji więc nie brakowało. To był trudny etap wprowadzania outsourcingu w zakresie utrzymania czystości oraz prac pomocowych przy pacjencie, który mamy już za sobą.

Oczywiście strona finansowa także odgrywa istotną rolę w tym przedsięwzięciu. Szpital ma historyczne zadłużenie; liczymy każdą złotówkę. Rozpoczęcie współpracy z zewnętrzną firmą poprzedził y szczegółowe analizy i symulacje ekonomiczne.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH