Zmniejszymy kolejki pacjentów w Instytucie Reumatologii

- Chcemy dać dobry przykład skracając czas oczekiwania na diagnostykę w chorobach reumatycznych i skracając kolejki do lekarzy. Nie da się tego zrobić bez wyjścia do pacjenta. Stąd pomysł, żeby wydłużyć czas przyjmowania przez lekarzy w poradniach w Instytucie. Dodaliśmy prawie 100 godzin tygodniowo - mówi nam dr Piotr Bednarski, dyrektor Instytutu Reumatologii, z którym rozmawiamy o pracy Instytutu po podjętej restrukturyzacji.

RZ: - Instytut Reumatologii był w minionym roku wymieniany wśród najbardziej zadłużonych jednostek naukowo-badawczych Ministerstwa Zdrowia. Podjął pan restrukturyzację. Na czym ona polega?
Piotr Bednarski:
- Zadłużenie Instytutu Reumatologii było znaczące, wynosiło ok. 60 mln zł. Wobec ZUS-u, do którego składki nie były odprowadzane od 2009 roku, sięgało blisko 23 mln zł. Te wymagalne zobowiązania publiczno-prawne skutkowały tym, że nie mogliśmy starać się o środki zewnętrzne na rozwój.

Na pokrycie zobowiązań wymagalnych, w tym cywilno-prawnych, po przedstawieniu planu restrukturyzacji otrzymaliśmy 39 mln zł pożyczki z Agencji Rozwoju Przemysłu. Pozbywając się zadłużenia w instytucjach okołobankowych czy parabankowych i uzyskując pożyczkę z ARP zmniejszyliśmy koszty obsługi zadłużenia. Oprocentowanie zadłużenia wynosiło kilkanaście procent, teraz jest to około 3,5 proc. rocznie.

W III kwartale br. Instytut zredukował stratę netto o przeszło 7,6 mln zł w stosunku do analogicznego okresu 2013 r., tj. o około 70 proc. To świadczy o tym, że już nie postępujemy w zadłużeniu. A proszę pamiętać, że Instytut jeszcze w 2013 roku zadłużał w się w tempie około 11 mln zł rocznie.

- Do kiedy Instytut będzie spłacał pożyczkę?
- Przyjęliśmy plan 10-letni. Działania restrukturyzacyjne powinny się zakończyć wcześniej.

- Jakie działania zostały podjęte, żeby Instytut nie zadłużał się ponownie?
- Kiedy uregulowaliśmy pewne kwoty wobec wierzycieli, otworzyła się przed nami droga do znacznego zmniejszenia pozostałych kosztów. Udało się nam wynegocjować rezygnację z odsetek, wiele firm zrezygnowało z naliczania odsetek lub zmniejszyło swoje oczekiwania. Ważne było też uzyskanie oszczędności polegających na zmniejszeniu zapasów i racjonalizacji wydatków. Możliwe było wydłużenie terminów płatności dostawcom leków.

Zadłużenie narastało też z powodów organizacyjnych. Przez wiele lat zatrudniano pracowników nie zważając na to, że kontrakt z NFZ się nie zwiększa. Teraz, w ramach zmian organizacyjnych, część pracowników odeszła ze względu na wiek emerytalny, część za porozumieniem stron, część dostała wypowiedzenia - w sumie 28 osób, ok. 20 proc. zatrudnionych w administracji.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.