Partnerstwo lekarza i pacjenta w leczeniu - jak je osiągnąć?

Pacjent reumatoidalny często nie wie o co zapytać lekarza, a lekarz nie wie jak rozmawiać z pacjentem. W pewnych przypadkach brak oczekiwanej skuteczności leczenia może zatem wynikać właśnie z niezrozumienia się nawzajem - uważa prof. Brygida Kwiatkowska, kierownik Kliniki Wczesnego Zapalenia Stawów Instytutu Reumatologii w Warszawie.

Jak zauważa profesor, lekarze mówią o chorobie używając języka medycznego, stąd nie zawsze pacjent w pełni pojmuje zalecenia jakie przekazał mu specjalista. Zdarza się również, że chory nie wie o co zapytać, ponieważ niewiele wie na temat swojej choroby.

- Trudności w komunikacji z pacjentem stają się problemem na tyle istotnym i wpływającym na wynik leczenia, że niektóre uniwersytety medyczne wprowadzają lub zamierzają wprowadzić zajęcia dla studentów uczące umiejętności rozmawiania z chorym - zaznacza prof. Brygida Kwiatkowska.

Dr Ewa Stanisławska-Biernat z Kliniki i Polikliniki Reumatologii Instytutu Reumatologii przypomina, iż wytyczne mówią, że decydowanie o leczeniu powinno być podejmowane wspólnie: - Oznacza to, że decyzje o zastosowanych procedurach nie mogą być autorytarnym wyborem lekarza, wcześniej należy je omówić z pacjentem - mówi doktor, przyznając, że nie zawsze ściśle stosowała się do tego zalecenia, co wynikało niestety z braku czasu na pogłębioną rozmowę.

Jednak przekazanie istotnych informacji może okazać się ważne dla dalszych kontaktów na linii lekarz - pacjent. - Jeśli podczas pierwszych wizyt powiemy pacjentowi na czym polega jego choroba, jakie są możliwości leczenia, ustalimy plan dalszego postępowania, wtedy między nami tworzy się więź budowana na zaufaniu. Wówczas na kolejnych wizytach traci się dużo mniej czasu na rzeczy tak naprawdę mało istotne i można skupić się na tym co jest ważne dla pacjenta - tłumaczy.

Pacjenci oceniają leczenie
W 2013 roku tylko 31 proc. polskich pacjentów z reumatoidalnym zapaleniem stawów, wypełniając  ankietę globalnego badania kampanii "RZS: Dołącz do działania", oceniło że jest dobrze leczonych. To o 20 proc. mniej niż na świecie. Te dane wydają się zaskakujące, bo świadczyłyby m.in. o nienajlepszej współpracy pacjentów z lekarzem.

- Nad wynikiem tego badania warto się zastanowić - przyznaje dr Małgorzata Tłustochowicz, adiunkt w Klinice Chorób Wewnętrznych i Reumatologii Wojskowego Instytutu Medycznego w Warszawie. Jak zaznacza, na problem patrzy z punktu widzenia lekarza praktyka spędzającego wiele godzin w przychodni. Pacjent z ciężko początkowo przebiegającym reumatoidalnym zapaleniem stawów, po kilku miesiącach podjętego leczenia już nie wraca pamięcią do minionych czasów. Dlatego warto też przy okazji takich ocen posługiwać się obiektywnymi wskaźnikami aktywności choroby np. DAS28.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.