Zielona Góra: mieli rzecznika pacjenta jako jedni z pierwszych Najczęściej pacjenci uskarżają się na personel medyczny...

Już od 8 lat w Wojewódzkim Szpitalu im. Karola Marcinkowskiego w Zielonej Górze pacjenci mogą zgłaszać swoje uwagi, co do pracy personelu.

W rozmowie dla portalu rynekzdrowia.pl, rzecznik prasowy Adrianna Wilczyńska, przyznaje, że powołanie rzecznika praw pacjenta było swego rodzaju novum.

– W 2002 roku faktycznie, mało było szpitali, które posiadałaby taką osobę. A przecież niektóre problemy można rozwiązywać na bieżąco. Wbrew pozorom, cieszymy się kiedy trafiają do nas skargi pacjentów. Możemy wówczas zwrócić uwagę na zdarzające się błędy. A przecież tych nie da się uniknąć  – przekonuje Wilczyńska.

Rzecznik praw pacjenta Jolanta Hoffmann pełni tę funkcję społecznie. Pacjenci, którzy nie mogą dotrzeć osobiście mają możliwość wysłać swoje zażalenie również elektronicznie. W 2009 roku trafiły do niej 44 skargi od pacjentów. To o 22. mniej niż rok wcześniej. Najczęściej pacjenci uskarżają się na ich relacje z personelem medycznym.

– W zeszłym roku, tylko 3 skargi dotyczyły stricte złego - zdaniem pacjentów - leczenia. Pozostałe uwagi dotyczą głównie przyjęć w Szpitalnych Oddziale Ratunkowym. Pacjentów denerwuje wyczekiwanie. Swoje nie raz musieli odczekać przykładowo oczekując na wizytę u specjalisty. A przecież wiadomo, że pierwszy przyjęty zostanie pacjent z bezpośrednim zagrożeniem życia, niż ten który może poczekać – wyjaśnia rzeczniczka szpitala.

Skargi skierowana do szpitala dzielone są na trzy grupy: niezasadne, częściowo zasadne, a także zasadne. W pierwszym przypadku zażalenie zostaje odrzucone. W pozostałych zostają rozpatrywane i wyciągane konsekwencje, co do personelu. Może  to być m.in. upomnienie, zawieszenie w obowiązkach albo też kara finansowa.

Szpital poprzez konferencje i szkolenia edukuje zarówno personel, jak i pacjentów, aby eliminować niepotrzebne konflikty. W czwartek i piątek (28. i 29. stycznia) w szpitalu trwa polsko-niemieckie szkolenie dotyczące czynników kształtujących relacje personelu medycznego z pacjentami. W trakcie zjazdu ma być poruszona kwestia przełamywania barier, asertywności, a także współczucia.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH