Zgierz: zwolniona dyrektor MSP tłumaczyła się nieznajomością ustawy antykorupcyjnej

Władze Zgierza zwolniły dyscyplinarnie dyrektor Miejskiego Zespołu Przychodni, ponieważ jako lekarz prowadziła jednoosobową firmę i w ramach jej działalności pełniła dyżury w pogotowiu. Ustawa antykorupcyjna zabrania prowadzenia działalności gospodarczej osobom pełniącym jednocześnie funkcje publiczne.

Ewa Skarbińska, zwolniona dyrektor MZP w Zgierzu, tłumaczyła się nieznajomością przepisów.

Władze miasta zapowiadają konkurs na dyrektora. Tymczasem zwolnione stanowisko, objął na trzy miesiące jako pełniący obowiązki dyrektora  Adam Fronczak (w latach 2007-11 wiceminister zdrowia z rekomendacji PSL) który w ostatnich wyborach samorządowych z listy tej partii ubiegał się o fotel prezydenta Łodzi.

Ponieważ dyscyplinarne zwolnienie dotychczasowej dyrektor, wielokrotnie nagradzanej przez miasto, nie wynikało - jak zazwyczaj w podobnych przypadkach - z interwencji Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Gazeta Wyborcza sugeruje, że miało ono związek z politycznymi układami, tj. z faktem, że zarówno prezydent Zgierza, jak i Fronczak wywodzą się z tej samej partii.

- Ustawa o ograniczeniu prowadzenia działalności przez osoby pełniące funkcje publiczne, czyli tzw. ustawa antykorupcyjna, obowiązuje w Polsce już od 15 lat. Każdy, kto zajmuje stanowisko lub pełni funkcję określoną w przepisach ustawy, powinien nie tylko ją znać, ale przede wszystkim przestrzegać jej zapisów i pamiętać o rezygnacji z prowadzenia działalności gospodarczej. Uważam również, że samorządowcy zatrudniający na określone stanowiska powinni każdorazowo przypominać o ustawie osobom, które zatrudniają - komentuje dla portalu rynekzdrowia.pl Jacek Dobrzyński, rzecznik CBA. 

- Trudno jednoznacznie określić przyczyny naruszania ustawy antykorupcyjnej przez szefów placówek ochrony zdrowia, którzy jako lekarze jednocześnie prowadzą działalność gospodarczą. W toku kontroli prowadzonych przez CBA zidentyfikowano główne powody łamania przepisów ustawy antykorupcyjnej przez lekarzy. Są to: nieznajomość przepisów ustawy antykorupcyjnej, kierowanie się błędnymi pouczeniami przez pracodawcę oraz próby świadomego ”obejścia” zakazów poprzez stosowanie np. 9-letniego kierowania szpitalem jako p.o. dyrektora (np. w Szczytnie) - dodaje Jacek Dobrzyński.

Zwraca również uwagę, że w myśl art. 5 ust. 2 ustawy antykorupcyjnej, w przypadku naruszenia zakazów, o których mowa w art. 4, w tym zakazu prowadzenia działalności gospodarczej ”(…) właściwy organ (…) odwołuje daną osobę albo rozwiązuje z nią umowę o pracę, najpóźniej po upływie miesiąca od dnia, w którym uzyskał informacje o przyczynie odwołania albo rozwiązania umowy o pracę”. W myśl ust. 6 ”odwołanie i rozwiązanie umowy o pracę (…) jest równoznaczne z rozwiązaniem umowy o prace bez wypowiedzenia na podstawie art. 52 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy”. Ustawodawca w przedmiotowym wypadku nie pozostawił pracodawcy jakiejkolwiek możliwości uznaniowego wyboru sankcji. Sankcja została dokładnie określona i nie zastosowanie jej jest jednoznaczne z naruszeniem ustawy antykorupcyjnej.

Dobrzyński przypomina także, iż w okresie od października 2011 r. do listopada 2012 r. CBA skierowało 16 wniosków o odwołanie ze stanowiska dyrektorów placówek medycznych (szpitale, pogotowia), głównie z województw: podlaskiego, lubelskiego, warmińsko-mazurskiego i wielkopolskiego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH