Za inwektywy skreślenie z listy pacjentów? NFZ: to możliwe Fot. Fotolia

Przychodnia w woj. warmińsko-mazurskim chce ukarać mężczyznę, który ustawicznie obrażał personel, wykreśleniem z listy pacjentów. Lekarze, choć sporadycznie, coraz śmielej sięgają po taką możliwość. Według NFZ, lekarz może powołać się na par. 4 ust. 9 i 10 umowy o udzielaniu świadczeń gwarantowanych w zakresie POZ.

Z przepisów prawa wynika, iż pacjent, który w swojej ocenie uzna, że lekarz podstawowej opieki zdrowotnej nie spełnia jego oczekiwań, ma prawo zmienić przychodnię i lekarza.

Ale prawo działa też w drugą stronę. Także lekarz, który dojdzie do wniosku, że nie ma szans na porozumienie z pacjentem, z różnych względów może odmówić mu swojej opieki.

Pani/Panu dziękujemy
Już kilka lat temu lekarka z Nysy (w 2011 roku) skreśliła pacjentkę z listy osób należących do przychodni, informując wcześniej o tym fakcie pisemnie zarówno pacjentkę jak i NFZ. Jak mówiła wówczas Beata Cyganiuk, rzeczniczka opolskiego oddziału Funduszu, takie przypadki nie zdarzają się często. To raczej pacjenci rezygnują z lekarzy, nie odwrotnie.

Jak podkreślała rzecznik wszystko odbyło się zgodnie z literą prawa. Lekarka poinformowała pacjentkę i Fundusz o wykreśleniu jej z listy oraz wskazała inne miejsca, w których może się leczyć.

Tym razem do podobnej sytuacji doszło w woj. warmińsko-mazurskim. Do oddziału Funduszu, za pośrednictwem strony internetowej, zostało wysłane pytanie czy rzeczywiście lekarz może odmówić leczenia pacjenta i skreślić go ze swojej listy.

Jak tłumaczy portalowi rynekzdrowia.pl Magdalena Mil, rzeczniczka Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, świadczeniodawca może zastosować procedurę zawartą w par. 4 ust. 9 i 10 umowy o udzielaniu świadczeń gwarantowanych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej.

Wykreślenie z uzasadnieniem
Procedura zawarta w tym paragrafie pozwala odstąpić od leczenia z ważnych przyczyn, o ile nie zachodzi obawa, że zwłoka w udzieleniu świadczenia mogłaby spowodować niebezpieczeństwo utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia.

Świadczeniodawca musi o swojej decyzji dostatecznie wcześnie uprzedzić pacjenta i wskazać mu możliwości uzyskania pomocy w innym miejscu. Ma też obowiązek uzasadnić odstąpienie od leczenia w dokumentacji medycznej. Wykreślenie chorego z listy wraz z uzasadnieniem zgłasza do NFZ.

Pytanie skierowane do warmińsko-mazurskiego oddziału NFZ było anonimowe, więc czy w tym przypadku rzeczywiście doszło do skreślania pacjenta z listy przychodni trudno jest powiedzieć. Jak zaznacza rzeczniczka, pytania dotyczące możliwości usunięcia pacjenta z listy zdarzają się sporadycznie, niemniej jednak pamięta podobne zapytanie skierowane do oddziału Funduszu.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH