W szpitalu ani pacjenci, ani pracownicy nie czują się bezpiecznie Personel medyczny nie może obawiać się kar za zgłoszenie zdarzenia niepożądanego. Najważniejszy jest bowiem proces naprawczy, żeby zdarzenia niepożądane nie występowały w przyszłości. Fot. Shutterstock

- Personel medyczny nie może obawiać się kar za zgłoszenie zdarzenia niepożądanego. Sprzyjające temu regulacje powinny znaleźć się w projektowanej ustawie o jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwie pacjenta - uważa RPP Bartłomiej Chmielowiec. Podobne zdanie mają i inni eksperci.

Dla pacjenta najistotniejsze jest to, żeby po zdarzeniu niepożądanym ktoś się nim zaopiekował. Żeby np. szybko przeprowadzić operację naprawczą, rehabilitację, żeby szybko wypłacić zadośćuczynienie. Kwestia karania personelu jest dla niego drugorzędna - przekonywał Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec w czasie panelu „Bezpieczny szpital, bezpieczny pacjent”, zorganizowanego w ramach IV Kongresu Wyzwań Zdrowotnych (Katowice, 7-8 marca 2019 r.).

Jak przypominali eksperci, zgłaszanie zdarzeń niepożądanych w szpitalach jest bardzo istotne, gdyż pozwala uczyć się na błędach - analizować przyczyny i nie popełniać ich ponownie.

 Naprawiać, nie penalizować
- Jak najszybciej powinniśmy stworzyć system, który zawierałby takie elementy, jak: rejestr zdarzeń niepożądanych, brak penalizacji personelu zgłaszającego zdarzenia niepożądane, rzetelna analiza tych zdarzeń oraz zagwarantowanie pacjentowi szybkiej wypłaty należnej kwoty odszkodowania - RPP Bartłomiej Chmielowiec nakreślił zasadnicze zręby systemu gwarantującego bezpieczeństwo w placówkach medycznych.

Powinny one znaleźć się w projektowanej ustawie o jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwie pacjenta (jest na etapie konsultacji wewnętrznych).

- Personel medyczny nie może obawiać się kar za zgłoszenie zdarzenia. Najważniejszy jest bowiem proces naprawczy, żeby zdarzenia niepożądane nie występowały w przyszłości. Tymczasem proces kryminalizacji, który postępuje obecnie w kraju nie sprzyja bezpieczeństwu pacjenta - ocenił Chmielowiec.

Czytaj także: Jerzy Gryglewicz: przedłużony czas hospitalizacji to sygnał o zdarzeniu niepożądanym

Przypomniał, że w 2012 r., kiedy weszła w życie ustawa o prawach pacjenta i RPP, wprowadzono także komisje ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. - Mankamenty związane z komisjami zostały opisane precyzyjnie w raporcie NIK - podkreślił i wskazał, że ocena RPP jest zbieżna z wnioskami Izby.

- Tylko w 20 proc. przypadków przyjmowana jest propozycja szpitala bądź ubezpieczyciele dotycząca wypłaty odszkodowania. To pokazuje, że model komisji nie sprawdza się. Trzeba się zastanowić nad nowym modelem pozasądowego dochodzenia roszczeń odszkodowawczych - kontynuował.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.