Ustawa o systemie informacji w ochronie zdrowia ma akceptację GIODO

Senacka komisja zdrowia zaproponowała poprawki do ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia dotyczące bezpieczeństwa danych osobowych. W tym kształcie ustawa zyskuje akceptację GIODO - poinformował na posiedzeniu Senatu we wtorek (5 kwietnia) jego zastępca Andrzej Lewiński.

Senacka komisja zdrowia zaproponowała poprawkę zgłoszoną przez Ministerstwo Zdrowia, która - jak podkreślił wiceminister zdrowia Jakub Szulc - spełnia postulaty Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Podczas prac nad projektem ustawy w Sejmie GIODO zgłaszał wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa wrażliwych danych pacjentów po wejściu w życie zapisów ustawy.

Szulc podkreślił, że zgłoszona poprawka ustala m.in. że administratorem danych w systemie informacyjnym jest Minister Zdrowia. Dodał, że doprecyzowuje sposób tworzenia rejestrów medycznych. Lewiński zaznaczył, że po zaproponowaniu przez MZ tych rozwiązań, ustawa zyskuje akceptację GIODO.

Ustawa o systemie informacji w ochronie zdrowia wprowadza możliwość umawiania się na wizyty w publicznych poradniach przez internet, monitorowanie online statusu w kolejce do lekarza lub na badanie oraz skuteczniejsze wykrywanie fałszowania recept i dokumentacji medycznej. Możliwy będzie dostęp do informacji o zrealizowanych i planowanych świadczeniach zdrowotnych oraz wymiana danych zawartych w elektronicznej dokumentacji w celu prowadzenia diagnostyki, wystawiania e-recept i e-skierowań.

Szulc odpowiadając na pytania senatorów podkreślał, że dane osobowe pacjentów będą zastrzeżone; przetwarzać będzie można jedynie dane odpersonalizowane np. dane epidemiologiczne. Podkreślił, że pacjent każdorazowo będzie musiał udzielić zgody na ściągnięcie jego danych np. podczas wizyty u lekarza czy w szpitalu.

Szulc poinformował, że system ma być w pełni funkcjonalny w drugiej połowie 2014 roku. Odpowiadając na pytania senatorów podkreślił, że roczny koszt utrzymania systemu wyniesie od 50 do 70 mln złotych. Zaznaczył jednocześnie, że brak dostępu online do danych w ochronie zdrowia obecnie wynosi 5-10 proc. kosztów ponoszonych przez NFZ.

Komisja zaproponowała także poprawki redakcyjne i doprecyzowujące. Sejm uchwalił ustawę o systemie informacji w ochronie zdrowia 25 marca. Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.