USA: Facebook próbował pozyskać dane medyczne z dużych szpitali Obecnie firma zawiesiła prace nad tym projektem Fot. Archiwum (zdjęcie ilustracyjne)

Facebook próbował pozyskać zanonimizowane dane medyczne pacjentów dużych szpitali w USA - podał serwis CNBC. Informacje miały być następnie grupowane celem budowania profili tych osób zestawionych z wiadomościami o stanie zdrowia i sytuacji finansowej.

Według CNBC, Facebook zadeklarował, że projekt łączenia zanonimizowanych danych medycznych z informacjami o statusie socjo-ekonomicznym konkretnych osób miał mieć wyłącznie charakter badawczy. Obecnie firma "zawiesiła pracę nad nim, aby realizować inne, ważniejsze zadania - w tym działania mające na celu wzmocnienie ochrony danych użytkowników".

CNBC zaznacza, że projekt nigdy nie wykroczył poza etap planowania działań. Pracę nad nim wstrzymano po ujawnieniu skandalu związanego z firmą Cambridge Analytica (CA), która niezgodnie z regulaminem Facebooka pozyskała z niego dane 87 mln użytkowników serwisu, a następnie użyła ich do celów komercyjnych. Afera CA na całym świecie wzbudziła obawy o to w jaki sposób Facebook podchodzi do problemów ochrony danych i prywatności, a zarazem o to jak z danych zgromadzonych na tej platformie korzystają inne firmy.

Jak wynika z informacji serwisu, jeszcze w ubiegłym miesiącu Facebook kontaktował się z "kilkoma dużymi instytucjami ochrony zdrowia", w tym - z uczelniami medycznymi, celem podpisania umów o udostępnianiu danych. Choć informacje przekazywane przez szpitale miały być zanonimizowane, Facebook zaproponował użycie popularnej techniki tzw. haszowania celem łączenia zestawów danych o sytuacji ekonomicznej osób z informacjami z zakresu ochrony zdrowia.

CNBC zwraca uwagę, że gdyby projekt doszedł do etapu faktycznej realizacji, jeszcze bardziej wzmocniłby siłę pytań dotyczących tego, ile o swoich użytkownikach wie Facebook i w jaki sposób dane na ich temat mogą zostać użyte.

Do tej pory koncern Marka Zuckerberga nie wykonywał ruchów w stronę zwiększenia swojej obecności w sektorze ochrony zdrowia - w przeciwieństwie do innych firm technologicznych, takich jak Apple, które umożliwia użytkownikom produktów tej firmy głęboką integrację urządzeń z danymi medycznymi.

Facebook jedynie promował dotychczas dawstwo organów, w Nowym Jorku jednakże pracuje specjalny zespół "Facebook Health", który - jak podaje CNBC - poszerza kontakty firmy w sektorze farmaceutycznym i medycznym, upatrując tam nowego źródła przychodów płynących ze sprzedaży powierzchni reklamowej w serwisie dysponującym ogromną bazą użytkowników z różnych grup demograficznych.

Podobał się artykuł? Podziel się!
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.