UOKiK ostrzega przed firmami oferującymi bezpłatne badania. Są pierwsze decyzje UOKiK apeluje do seniorów, by idąc na prezentację, pamiętali, że zazwyczaj jest to pokaz handlowy Fot. Shutterstock (zdjęcie ilustracyjne)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał dwie decyzje i wszczął trzy postępowania dotyczące firm wprowadzających w błąd konsumentów. Handlowcy zapraszają starsze osoby na bezpłatne badania, podczas gdy prawdziwym celem jest sprzedaż produktów - poinformował w środę (27 lutego) UOKiK.

Dwie decyzje dotyczą firmy ACS Medica ze Śremu, a postępowania firm: Vitaldream z Białych Błot, R.A.M. Polska z Opalenicy i Better Day (wcześniej Clavam) z Poznania.

"Starsi konsumenci są często narażeni na nieuczciwe praktyki podczas sprzedaży na prezentacjach. Handlowcy wykorzystują ich problemy ze zdrowiem. Zapraszają na spotkania, których rzekomym celem są bezpłatne badania, a w rzeczywistości odbywa się tam sprzedaż produktów" - pisze UOKiK w komunikacie.

"ACS Medica ze Śremu prowadziła sprzedaż na pokazach. W ofercie miała Matę ACS MED oraz Aplikator Magnetic Forte. Firma, dzwoniąc z zaproszeniem na prezentację, wprowadzała konsumentów w błąd. Informowała, że celem spotkania są bezpłatne badania medyczne lub zabiegi rehabilitacyjne. W rzeczywistości chodziło o prezentację oferty handlowej i sprzedaż" - podał UOKiK.

Ponadto, jak mówił prezes UOKiK Marek Niechciał, konsumenci, kupując aplikator otrzymywali broszurę wprowadzającą w błąd co do właściwości wody, która została poddana działaniu urządzenia. Urząd nakazał firmie zaniechanie stosowania takich praktyk. Kara za wprowadzenie konsumentów w błąd wyniosła niemal 72 tys. zł.

W listopadzie 2018 r. UOKIK wszczął wobec tej samej firmy postępowanie dotyczące dzwonienia do konsumentów mimo braku ich wcześniejszej zgody. Spółka zaniechała stosowania tej praktyki, co spowodowało złagodzenie kary - wyniosła prawie 6,5 tys. zł.

UOKiK prowadzi również postępowania przeciwko spółkom: Vitaldream z Białych Błot oraz R.A.M. Polska z Opalenicy i spółki Better Day (wcześniej Clavam) z Poznania. Dwie pierwsze "prowadzą sprzedaż na pokazach i mają w ofercie Aplikator Pola Magnetycznego (APM), a konsumentów namawiają do zakupu, zachęcając pakietami promocyjnym". Urząd podejrzewa, że spółki wprowadzają konsumentów w błąd co do możliwości zakupu tego urządzenia w ramach promocji. Wątpliwości wzbudził też "szeroki zakres zastosowania urządzenia APM prezentowany w rozdawanej w toku prezentacji broszurze".

Natomiast firma Better Day, która sprzedaje m.in. maty wibracyjne, odkurzacze piorące, zestawy naczyń i materace rehabilitacyjne, zaprasza na prelekcje dotyczące ochrony zdrowia pod pretekstem odebrania darmowego upominku, tj. kamerki samochodowej HD lub wyciskarki do owoców. W rzeczywistości jest to pokaz handlowy, podczas którego część produktów konsumenci rzekomo mogą otrzymać bezpłatnie, w ramach losowania nagrody głównej. Aby jednak otrzymać "nagrodę", trzeba kupić inny "produkt za kilka tysięcy złotych - najczęściej materac rehabilitacyjny".

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.