UOKiK: ok. 26 mln zł kary za wprowadzające w błąd reklamy suplementów UOKiK: ok. 26 mln zł kary dla spółki Aflofarm za reklamy wprowadzające w błąd. Fot. Archiwum

Prawie 26 mln zł kary nalżył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na spółkę Aflofarm Farmacja Polska w Pabianicach - poinformował w poniedziałek (27 listopada) Urząd, który uznał, że reklamy produktów firmy wprowadzały konsumentów w błąd. Dodano, że spółka zmieniła kwestionowane przez UOKiK reklamy.

Chodzi o emitowane w telewizji i internecie w 2015 i 2016 r. reklamy specyfików RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior.

Według Urzędu suplementy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior były prezentowane tak, aby sprawiały wrażenie, że mają właściwości lecznicze.

"Działo się tak za sprawą fabuły (np. w reklamach RenoPuren Zatoki Hot występowała aktorka, której dolegliwości związane z zatokami ustąpiły po spożyciu suplementu diety), scenografii (sugerującej, że bohaterka reklamy jest lekarzem), scenariusza reklamy (można było usłyszeć m.in. "Nie odwołujemy wizyt? - Nie, zatoki już w porządku, mam RenoPuren", pojawiały się napisy "oczyszcza zatoki", "podnosi odporność", "zdrowe zatoki na długo")" - napisano.

Jak napisał w komunikacie UOKiK, suplementy diety nie leczą ani nie zapobiegają chorobom - są środkami spożywczymi, czyli żywnością.

Postępowanie przeciw Aflofarm Farmacja Polska wszczęto na początku kwietnia 2016 r.

Urząd poinformował też, że na jego zlecenie "TNS sprawdził, jak widzowie odbierali kwestionowane reklamy". Podkreślono, że wyniki badań potwierdziły zarzuty UOKiK - znaczna część badanych konsumentów myśli, że produkty te mają właściwości lecznicze. Widzowie postrzegają te suplementy diety jako produkty, które są skuteczne w przypadku dolegliwości związanych z zatokami.

"Badania potwierdziły, że konsumenci, oglądający reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, byli wprowadzani w błąd. Myśleli, że reklamowane produkty mają właściwości lecznicze. A suplementy diety są żywnością. Nie leczą" - powiedział, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Marek Niechciał.

Jak mówił prezes, konsumenci nie potrafią odróżnić suplementu diety od leku, dlatego reklama musi rzetelnie informować o właściwościach produktu. "Lek jest w świadomości odbiorców bardziej atrakcyjny od suplementu. Ponadto pod wpływem błędnych informacji rodzice mogli kupić dzieciom, które mają chore zatoki, RenoPuren Zatoki Junior, zamiast pójść do lekarza - dodał.

UOKiK podał, że kara za wprowadzanie konsumentów w błąd wyniosła prawie 26 mln zł (25 mln 809 tys. 824 zł).

Urząd zaznaczył, że spółka zmieniła kwestionowane przez UOKiK reklamy.

"Aflofarm Farmacja Polska została zobowiązana do publikacji na własny koszt oświadczeń o tym, że wprowadzała w błąd. Pojawią się w telewizji Polsat, TVP 1 na Youtube, gdy decyzja będzie prawomocna" - czytamy w komunikacie.

UOKiK poinformował, że przedsiębiorca odwołał się do sądu. Dodano, że w toku pozostaje jeszcze postępowanie przeciwko Aflofarm Farmacja Polska, które dotyczy suplementu diety Magmisie.

Małgorzata Dragan (PAP)

Podobał się artykuł? Podziel się!
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.