Mówiąc o etyce lekarskiej w kontekście współpracy lekarza z przemysłem farmaceutycznym, możemy wskazać trzy punkty: kwestię obiekywizmu lekarzy, działania w interesie pacjentów oraz zgłaszanie konfliktu interesów. Ta ostatnia kwestia jest w Polsce jeszcze dosyć mało popularna, w przeciwieństwie do państw Europy Zachodniej, USA czy Kanady.

U nas lekarze często boją się mówić o tym, że współpracują z firmą, bo nie wiedzą, jak to zostanie przyjęte przez środowisko i kolegów po fachu. Tymczasem w wielu krajach stało się już normą, że redaktorom pism, w których lekarze publikują swoje artykuły bądź słuchaczom konferencji, medycy w jasny sposób komunikują, z jakimi firmami współpracują. To jest bardzo ważne, bo wpływa na obiektywizm tego lekarza, a współpraca z firmą farmaceutyczną staje się transparentna.

Mówiąc o współpracy lekarza z firmami farmaceutycznymi mamy również do czynienia z korzyściami, jakie ci lekarze w wyniku tej współpracy mogą osiągać. Najczęściej są to promocyjne próbki leków, prenumerata czasopism wydawnictw specjalistycznych, zaproszenia do udziału w różnych konkursach promocyjnych, organizowanych przez firmy farmaceutyczne. Lekarze mogą być również zapraszani do reprezentowania danej firmy w spotkaniach naukowych, do wygłaszania wykładów, napisania książki lub jej rozdziału, do prowadzenia badań farmakoekonomicznych czy klinicznych.
Zakres współpracy jest dość dobrze opisany przez prawo, ale należy pamiętać, że żadne przepisy prawa nie zawierają katalogu zamkniętego takiej współpracy.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.