Szybsze rekompensaty za błędy, czyli nowa procedura egzekwowania odszkodowań

Nowela ustawy o prawach pacjenta, nad którą w ubiegłym tygodniu parlament zakończył pracę, zawiera procedurę szybszego egzekwowania odszkodowań dzięki orzeczeniu specjalnej komisji. Nowe przepisy mają wejść w życie od początku 2012 roku.

Dzisiaj proces pacjenta ze szpitalem trwa nawet do 7-10 lat. Po wejściu w życie nowych przepisów, w rezultacie orzeczenia specjalnej komisji, odszkodowanie będzie można uzyskać znacznie szybciej. Jego ustalenie i zadośćuczynienie dla pacjentów będzie się składało z dwóch etapów: ustalenia tzw. zdarzenia medycznego przed wojewódzką komisją ds. orzekania w sprawie zdarzeń medycznych oraz określenia wysokości rekompensaty w negocjacjach między pacjentem a firmą ubezpieczeniową szpitala.

Zdarzenie medyczne (błąd lekarski, błąd szpitalny) ustali  komisja, w której skład wejdą specjaliści z dziedzin medycyny i prawa, organizacji pacjentów, Ministerstwa Zdrowia i Rzecznika Praw Pacjenta. Jej orzeczenie powinno zapaść w ciągu czterech miesięcy od złożenia wniosku przez poszkodowanego.

Zadaniem komisji będzie ustalenie, czy w procesie leczenia nastąpił błąd czy wystąpiło nieprawidłowe pod względem medycznym udzielenie świadczeń w szpitalu. Nie będzie jednak ona badać rozmiaru szkody ani ustalać wysokości odszkodowania.

Drugi etap postępowania, na zasadzie negocjacji pomiędzy stronami, będzie miał za zadanie ustalenie wysokość rekompensaty za wskazane błędy. Zgodnie z nowelą ustawy, maksymalna wysokość świadczenia w dwunastomiesięcznym okresie ubezpieczenia, w odniesieniu do wszystkich zdarzeń medycznych objętych ochroną ubezpieczeniową wynosi 1,2 mln zł, z tym że w przypadku zakażenia, uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia pacjenta wynosi 100 tys. zł, a w razie jego śmierci - 300 tys. zł. Wysokość renty będzie mogła wynieść do 3 tys. zł.

- Zmiany w ustawie o prawach pacjenta, polegające na wprowadzeniu możliwości dochodzenia odszkodowań na drodze administracyjnej mają głównie na celu skrócenie czasu dochodzenia roszczeń przez poszkodowanych pacjentów. Nowelizacja wzorowana jest w części na rozwiązaniach państw skandynawskich, w których systemy odszkodowawcze nie są oparte o zasadę winy. Pozwoli to skrócenie czasu prowadzonego postępowania, jak również obniży jego koszty - oceniała Krystyna Kozłowska, Rzecznik Praw Pacjenta. Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.