Śrubokręty w dłoń. Pora odkręcać szyldy z napisem NFZ Pora odkręcać szyldy z napisem NFZ. Fot. Archiwum

Z ulic znikną szyldy Narodowego Funduszu Zdrowia. Nie wiadomo dokładnie kiedy, ale to przesądzone. PiS postanowił, że świadczenia zdrowotne finansowane będą bezpośrednio z budżetu państwa - instytucja pośrednicząca nie będzie potrzebna. Logo z granatowo-białymi literami i wpisanym w nie serduszkiem trafi na złomisko.

Nim tablice informacyjne zostaną przetopione na bardziej potrzebne rzeczy, warto zauważyć, że jako znak towarowy miały wymierną wartość rynkową. Ponieważ lekarze, farmaceuci i diagności laboratoryjni nie mogą się reklamować, umieszczenie tablicy na budynku, w którym udzielano świadczeń zdrowotnych stanowiło istotny element wpływania na decyzje pacjentów o wyborze placówki.

Szczególnie działającym na wolnym rynku stomatologom zależało na eksponowaniu znaku NFZ. Działał jak wabik, zwiększał dochody. Dlatego mimo zakończenia kontraktu z płatnikiem niektórzy nie demontowali tablic, czym wprowadzali w pacjentów w błąd.

- Nie sprawdzamy tego, czy ktoś ma prawo do umieszczenia logo NFZ w sytuacji, gdy nie ma kontraktu - nie mamy tytułu prawnego do przeprowadzenia kontroli. Możemy kontrolować tylko i wyłącznie te podmioty, z którymi mamy podpisane umowy. Chyba, że dostaniemy wyraźny sygnał. Wtedy możemy napisać czy zadzwonić do placówki medycznej wykorzystującej szyld NFZ z prośbą o jego ściągnięcie - wyjaśnia Joanna Mierzwińska, rzecznik Dolnośląskiego OW NFZ.

Dodaje, że świadczeniodawca w czasie realizacji umowy ma prawo i obowiązek zainstalowania (na własny koszt) w widocznym miejscu znaku NFZ, co jest formą poinformowania, że realizuje świadczenia opieki zdrowotnej finansowane ze środków publicznych.

Przyznaje, że niezdejmowanie tablic przez podmioty, które nie mają już umowy, może wynikać z merkantylnych powodów i deklaruje gotowość podjęcia interwencji w przypadku otrzymania konkretnego sygnału o nieuzasadnionym posługiwaniu się znakiem NFZ.

Na marginesie wyjaśnijmy, że według ustawowej definicji, znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny (w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy), jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia w obrocie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Powyższe odnosi się także usług.

Tablice wiszą, bo zostały powieszone

Podobne wyjaśnienia, jak we Wrocławiu słyszymy również w Opolskim OW NFZ. - Po zakończeniu umowy nie sprawdzamy szyldów. Jednak świadczeniodawca, z którym umowa jest rozwiązana nie ma prawa używać symboli NFZ - wyjaśnia rzecznik Beata Cyganiuk.

- Zajmujemy się kontrolą udzielanych świadczeń. Podmioty, które nie posiadają umowy, nie są kontrolowane. Lepiej, żebyśmy kontrolowali jakość świadczeń, a nie to, czy ktoś zdjął tablicę. Poza tym nie mamy tylu kontrolerów, żeby to sprawdzać - przekonuje Cyganiuk i wyjaśnia, że nie było sygnałów, żeby ktoś, kto nie ma umowy pozostawił na budynku tablicę.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.