Sprawa dla TK - leki bez recepty można reklamować, ale aptek już nie Sprawa dla TK - leki bez recepty można reklamować, ale aptek już nie. Fot. Archiwum

Przepisu wprowadzającego całkowity zakaz reklamy aptek nie można uzasadniać ważnym interesem publicznym - dowodzą prawnicy, polemizując w skardze dodatkowej do Trybunału Konstytucyjnego ze stanowiskiem prokuratora generalnego. Zwracają uwagę na brak konsekwencji w przepisach - leki bez recepty można reklamować, ale aptek już nie.

Po zmianie na stanowisku prokuratora generalnego (co nastąpiło 4 marca 2016 r.) do Trybunału Konstytucyjnego zostało dostarczone pismo zawierające zmienione, "dodatkowe" stanowisko nowego prokuratora. W stosunku do poprzedniego, to zmiana frontu o 180 stopni.

Prokurator generalny uznał teraz, że przepis art. 94a ust. 1 Prawa farmaceutycznego (dot. zakazu reklamy aptek lub punktów aptecznych) "jest przydatny do osiągnięcia założonego celu, którym jest ograniczenie spożycia leków''.

Polemizują z nim prawnicy kancelarii prawnej Kieszkowska Rutkowska Kolasiński, którzy reprezentują spółkę "Biała" z siedzibą w Lublinie. W 2015 roku spółka, za ich pośrednictwem, skierowała do TK skargę w sprawie zakazu reklamy aptek, zarzucając, iż całkowity zakaz reklamy aptek jest niezgodny z Konstytucją.

Zmienił się prokurator, zmienił się pogląd
Zwracają uwagę, że ”Prokurator Generalny całkowicie odszedł od wcześniejszego stanowiska co do niekonstytucyjności zaskarżonego przepisu, uznając, że art. 94a ust. 1 Prawa farmaceutycznego jest zgodny ze wszystkimi powołanymi wzorcami konstytucyjnymi. Zmienione stanowisko Prokuratora Generalnego jest nieuzasadnione, a przeprowadzony przez niego na nowo test proporcjonalności, który rzekomo wykazuje zgodność zaskarżonego przepisu ze wszystkimi branymi pod uwagę kryteriami proporcjonalności, prowadzi do wniosków błędnych i nieznajdujących oparcia w rzeczywistości" - napisali w uzupełnieniu skargi.

Wskazują ponadto, że wprowadzenie do Prawa farmaceutycznego całkowitego zakazu reklamy aptek było podyktowane przede wszystkim wieloletnimi staraniami samorządu aptekarskiego i prowadzonym przezeń lobbingiem, mającym na celu ograniczenie konkurencji na rynku aptecznym.

Dodają, że dokonana 12 maja 2011 r. zmiana art. 94a Prawa farmaceutyczna nie miała - wbrew twierdzeniom prokuratora generalnego - na celu ochrony zdrowia w postaci ograniczenia spożycia leków, co mogłoby stanowić "ważny interes publiczny" uzasadniający ograniczenie swobody działalności gospodarczej, która bezspornie nastąpiła.

Leki można reklamować, apteki - nie
Wywodzą, że obecnie prezentowane stanowisko prokuratora generalnego jest niekonsekwentne i sprowadzają rozumowanie adwersarza ad absurdum. Bowiem - jak zauważają - reklama leków bez recepty (a także wyrobów medycznych i suplementów diety sprzedawanych przez apteki) jest dozwolona, zaś reklama miejsc ich sprzedaży i informacja o tych miejscach wykraczająca poza godziny otwarcia i lokalizację - nie.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.