Sponsoring. Co lepsze: branżowy kodeks czy wiara w obiektywizm lekarzy?

Limit 200 zł brutto na posiłek na osobę oraz możliwość przekazania przedmiotu, którego wartość nie przekracza 100 zł brutto - takie m.in. zasady wprowadziły firmy zrzeszone w Infarmie do nowego Kodeksu Dobrych Praktyk Przemysłu Farmaceutycznego. - Zamiast takich samoograniczeń w branży, wprowadźmy do edukacji medycznej przedmiot dotyczący sposobów jak nie ulec manipulacjom - proponuje socjolog.

Kwota 100 zł, jako wartość przekazanego przedmiotu, jest wywiedziona z przepisów ustawy Prawo farmaceutyczne. Na czym więc polega innowacyjność nowelizacji Kodeksu?

- Dotychczasowa praktyka rynkowa szeroko traktowała przedmioty, które można przekazać przedstawicielom zawodów medycznych. Kodeks wprowadza zakaz przekazywania im jakichkolwiek upominków o charakterze symbolicznym lub okolicznościowym - wyjaśnia Katarzyna Kochańska, przewodnicząca grupy roboczej ds. etyki w Związku Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych Infarma.

Dodaje: - Przedmioty nie mogą stanowić wyposażenia rutynowej praktyki zawodowej, a przede wszystkim muszą służyć podnoszeniu jakości opieki nad pacjentem. Mogą to być np. materiały edukacyjne dla pacjenta, mające mu pomóc zrozumieć chorobę i ułatwić współpracę z lekarzem.

Prezent to prezent
Wszystkie samoregulacje przemysłu farmaceutycznego powinny być odbierane pozytywnie, chociażby jako deklaratywna, publiczna chęć naprawienia wizerunku.

- Jednak w pewnej sprzeczności z tymi celami mogą stać informacje, że posiłek dla lekarza nie będzie przekraczał 200 zł, a prezent dla niego 100 zł. Wyobrażam sobie minę zwykłego pacjenta. Przeciętnemu człowiekowi nikt nie funduje kolacji za 200 zł, a prezenty do 100 zł dostaje na urodziny - ocenia Marta Makowska z Katedry Socjologii SGGW, autorka książki "Etyczne standardy marketingu farmaceutycznego".

Wątpliwości wynikają stąd, iż sam fakt przekazania przedmiotu, bez względu na jego wartość, wywołuje określone reakcje. Z psychologicznego punktu widzenia, każdy podarek działa na świadomość.

- Przyjęcie nawet małej rzeczy, na przykład butelki Coca-Coli, powoduje chęć rewanżu, bo działa reguła wzajemności - wyjaśnia dr Makowska, wymieniając cały katalog metod manipulacji: reguła sympatii (osobom, które lubimy, trudniej jest odmówić), zatrudnianie liderów opinii do przychylnego wypowiadania się o produkcie, reguła niedostępności (stwarzanie wrażenia niepowtarzalnej okazji), reguła naśladowania…

Może w ogóle nie dawać prezentów?

- Właśnie poprzez wprowadzanie takich samoregulacji, innowacyjna branża farmaceutyczna chce wpływać na zmianę społecznej percepcji dla tego typu aktywności. Planujemy kolejne kroki - zaznacza Katarzyna Kochańska.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.