Socjolog: co trzeci lekarz nie zna prawa w zakresie relacji z firmami farmaceutycznymi Lekarz nie może np. przyjąć prezentu jednorazowego o wartości wyższej niż 100 zł Fot. Archiwum (zdjęcie ilustracyjne)

Przedstawiciele koncernów nie mogą odwiedzać lekarzy w gabinetach w czasie pracy. Lekarz nie może przyjąć prezentu jednorazowego o wartości wyższej niż 100 zł, a jeśli firma farmaceutyczna sponsoruje mu wyjazd na konferencję, musi sam zapłacić podatek - przypomina w rozmowie z TOK FM socjolog, dr Marta Makowska z SGGW.

Jak wskazuje dr Makowska, jeszcze na początku lat 2000. relacje na linii lekarze - firmy farmaceutyczne były w Polsce w dużej mierze nieuregulowane prawnie i przypominały "niemal dziki zachód" - informuje tokfm.pl

Dr Makowska zaznacza, że choć obecnie polskie prawo jest surowsze niż w krajach unijnych, to jedna trzecia lekarzy nie zna tych przepisów.

Jednocześnie socjolog zauważa, że nie da się wyrzucić z rynku koncernów farmaceutycznych i apeluje, by wymagać od nich przestrzegania standardów.

Firmy, jak wyjaśnia socjolog - muszą działać przede wszystkim na rzecz pacjentów, a nie tylko dla czystego zysku, a za to musi odpowiadać nie tylko prawo, ale i one same. W przeciwnym razie grozi to m.in. farmaceutykalizacją społeczeństwa, czyli nieuzasadnionym zażywaniem leków. Dr Makowska zwraca uwagę na „tworzenie" chorób, na które można sprzedawać leki - np. na pocenie się, czy kaca.

Więcej: www.tokfm.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.