Sąd: szczegółowe dane finansowe szpitala są informacją publiczną i podlegają udostępnieniu

Dyrektor Szpitala Wojewódzkiego w Zamościu nie udzielił informacji Związkowi Lekarzy Rodzinnych - Pracodawców na temat kosztów diagnostyki laboratoryjnej i obrazowej w budżecie szpitala, gdyż jego zdaniem naruszyłby tajemnicę handlową. Sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie.

Szpital wywodził, że zakres żądanej informacji (o kosztach diagnostyki laboratoryjnej i obrazowej w budżecie szpitala z podziałem na badania wykonywane dla potrzeb leczenia zamkniętego i otwartego od 1 stycznia do 31 grudnia 2010 r.) nie mieści się w kategorii informacji publicznej; taką bowiem jest tylko informacja o wielkości środków finansowych, którymi dysponuje. Natomiast dane o kosztach diagnostyki laboratoryjnej i obrazowej mają charakter wewnętrzny, a nie publiczny i nie podlegają ujawnieniu.

Podnosił też, że środki finansowe, którymi dysponuje szpital, nie pochodzą w całości ze środków publicznych, ale wynikają z różnego rodzaju umów i źródeł prywatnych, które objęte są klauzulą tajemnicy handlowej.

Wojewódzki Sąd Administracyjny nie podzielił argumentów Szpitala w Zamościu. Uznał, że w zakresie, w jakim lecznica korzysta ze środków publicznych, jest podmiotem zobowiązanym do udzielenia informacji stanowiących informację publiczną, zaś informacja, której domaga się Związek Lekarzy Rodzinnych należy do kategorii informacji publicznej.

Podkreślił również, że zgodnie z art. 135 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej są jawne.

WSA w Lublinie, powołując się na wyroki NSA z 9 grudnia 2010 r. (I OSK 1797/10) i z 27 marca 2012 r. (I OSK 155/12) oraz z 7 marca 2012 r. (I OSK 2265/11), przypomniał, że w orzecznictwie przyjęto szerokie rozumienie pojęcia informacja publiczna. Są nią wszelkiego rodzaju dokumenty odnoszące się do organu władzy publicznej lub podmiotu nim nie będącym, dotyczące sfery jego działalności. ”Ważne natomiast jest to, by dokumenty takie służyły realizowaniu zadań publicznych i odnosiły się do nich bezpośrednio” - stwierdził Sąd.

Dalej wywodził, że jeśli żądanie zmierza do uzyskania informacji w tym zakresie, brak jest wystarczających podstaw do zakwestionowania jej jako informacji publicznej. W tej sytuacji dyrektor Szpitala zobowiązany był do rozpoznania wniosku, a niepodjęcie tej czynności świadczy o jego bezczynności.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie (sygnatura akt: II SAB/Lu 51/12) zobowiązał dyrektora do rozpatrzenia wniosku Związku Lekarzy Rodzinnych o udostępnienie informacji.

Więcej: www.wsa.lublin.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH