Sąd: ochrona zdrowia jest zadaniem publicznym. To już koniec oddawania szpitali w dzierżawę?

Starostwo Powiatowe w Częstochowie otrzymało uzasadnienie wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie likwidacji publicznego ZOZ-u w Blachowni i wydzierżawienia obiektów szpitala prywatnej firmie. Wyrok może mieć poważne konsekwencje dla samorządów, które przekazują zadania ochrony zdrowia prywatnym podmiotom.

Wyrok jest niekorzystny dla Starostwa i w znacznej części podziela argumenty Regionu Częstochowskiego NSZZ Solidarność, który doprowadził do tego, że sprawa trafiła na wokandę Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Został Trybunał Konstytucyjny i Strasburg
Starostwo zastanawia się teraz, jak zareagować na wyrok – powiedziała nam Grażyna Folaron, rzecznik Starostwa Powiatowego w Częstochowie.

Wicestarosta Janusz Krakowian odpowiedzialny z ochronę zdrowia w powiecie pojechał 10 stycznia do Katowic m.in. po to, by naradzić się, co robić w nowej sytuacji prawnej.

Przypomnijmy, że sprawą zajmowali się nie tylko prawnicy powiatu, ale też wojewody śląskiego. Potem analizował ją sąd rejestrowy, a później, jako pierwsza instancja, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, na którego wyrok NSZZ Solidarność złożył skargę kasacyjną do NSA.

– Został nam Trybunał Konstytucyjny i Strasburg – zaznaczał przed otrzymaniem uzasadnienia Janusz Krakowian w rozmowie z portalem rynekzdrowia.pl. Nie wiadomo, czy skorzysta z tej drogi.

Jednak wyrok NSA jest prawomocny i obowiązujący. Będzie miał daleko idące konsekwencje prawne w odniesieniu do podobnych spraw. Warto zatem przywołać najważniejsze wątki z obszernego uzasadnienia

Samorząd ma zachować wpływ
Sąd wyszedł z założenia, że wykonywanie zadań publicznych w zakresie ochrony zdrowia i prowadzenie zakładów opieki zdrowotnej jest powierzone ustawowo określonym organom administracji rządowej, zakładom publicznym i jednostkom samorządu terytorialnego. Przypomniał więc, że prowadzenie takiego zakładu było zadaniem publicznym powiatu częstochowskiego.

W uzasadnieniu wskazuje się, że w wyniku uchwały Rady Powiatu w Częstochowie doszło do powierzenia zadań publicznych podmiotowi prywatnemu, jednak bez podstawy prawnej i bez stosownych środków zabezpieczających interes publiczny, którego istotę – w razie likwidacji zakładu – określa art. 43 ustawy o ZOZ-ach.

Ani ten przepis, ani wskazana uchwała nie zawiera żadnych postanowień gwarantujących samorządowi wpływ na wykonywanie przekazanych świadczeń – można przeczytać w uzasadnieniu.

Brakuje podstaw prawnych
Ponadto sąd zauważa, że ciągłości świadczeń nie zapewnia też umowa dzierżawy nieruchomości pozostających uprzednio we władaniu Zespołu Opieki Zdrowotnej, ani nawet postanowienia zapisane w umowie z prywatą firmą dotyczące kar umownych w razie nierealizowania przez nią świadczeń zdrowotnych.

Sąd stwierdził w konkluzji, że „w obecnym stanie prawnym brak jest podstaw do przekazywania zadań publicznych w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych, wykonywanych przez likwidowany zakład publiczny, na rzecz prywatnego przedsiębiorcy.”

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH