Osoby pokrzywdzone w procesie leczenia mogą w sprawie swoich roszczeń występować teraz do rzecznika praw pacjenta (RPP), którym od 2 października jest Krystyna Barbara Kozłowska, do niedawna szefowa Biura Praw Pacjenta przy Ministerstwie Zdrowia.

Krystyna Kozłowska zapowiada, że na początek zajmie się przygotowaniem karty praw kobiety rodzącej. Chciałaby ponadto podjąć działania, prowadzące do ratyfikowania przez Polskę karty praw dziecka hospitalizowanego. Kozłowska uważa, że choć pojawiają się głosy, iż prawa dzieci są już wystarczająco zabezpieczone, to ratyfikowanie karty wzmocniłoby jeszcze bardziej pozycję najmłodszych, przebywających w szpitalach.

W opinii Kozłowskiej powołanie RPP poprawi przestrzeganie praw chorych, dzięki uprawnieniom porównywalnym do tych, jakimi dysponuje RPP. Rzecznik chciałaby wpłynąć przede wszystkim na poprawę relacji pacjent – personel medyczny. Jej zdaniem, prawa pacjentów najczęściej łamane są w ginekologii, położnictwie oraz w opiece nad małym dzieckiem.

Poprawa skuteczności działania na rzecz pacjentów, zdaniem Kozłowskiej, jest realna, dzięki wyposażeniu RPP w narzędzia prawne. Obecnie rzecznik zyskał możliwość wszczęcia postępowania na drodze cywilnej i uczestniczenia w nim na prawach prokuratora. Rzecznik zgodnie z ustawą ma uprawnienia do rozpatrywania skarg pacjentów, wszczynania postępowań wyjaśniające, kierowania sprawy do prokuratury, powoływania biegłych i przygotowywania ekspertyz, dostępu do niezbędnych dokumentów zgromadzonych przez policję, urzędy administracji publicznej, organizacje pozarządowe, przygotowywania projektów ustaw.

Ponadto, może wszcząć postępowanie wyjaśniające, jeżeli jest podejrzenie, że strajk w szpitalu może zagrażać zdrowiu i życiu pacjentów.  RPP ma prawo nałożyć karę finansową na organizatorów akcji protestacyjnej (nawet do 500 tys. złotych), jeśli narusza ona przepisy.

W związku z powołaniem rzecznika praw pacjenta, z regionalnych oddziałów NFZ znikną rzecznicy praw pacjenta. Będą oni działać jako pełnomocnicy ds. informacji. Biuro RPP docelowo ma łącznie zatrudniać 110 osób, w tym 50 rzeczników praw pacjentów szpitali psychiatrycznych.

Kontakt z rzecznikiem praw pacjenta:
• Biuro Rzecznika Praw Pacjenta, ul. Długa 38/40, 00–238 Warszawa,
• numer infolinii: 800 190 590 (PN – pt 9.00–21.00) lub (22) 831 42 81 w. 364,
• mailsekretariat@bpp.gov.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH