Rzecznik Praw Pacjenta złożył sprawozdanie, sejmowa komisja nie wydała opinii Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Łukasz Chmielowiec; FOT. Biuro Prasowe RPP

W środę (21 listopada), podczas posiedzenia sejmowej komisji zdrowia odbyło się rozpatrzenie "Sprawozdania dotyczącego przestrzegania praw pacjenta na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej za okres od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2017 r.". Komisja nie wydała jednak żadnej opinii - ani negatywnej, ani pozytywnej.

Sprawozdanie o prawach pacjenta przedstawił Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Chmielowiec.  - W 2017 roku do Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło ponad 61 tys. różnego rodzaju spraw, sygnałów, wniosków. Prowadziliśmy blisko 1400 postępowań wyjaśniających w sprawach indywidualnych, 124 postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów - mówił RPP. 

Bartłomiej Chmielowiec wyraźnie podkreślił, że wydano 31 decyzji dot. naruszenia zbiorowych praw pacjenta, z czego 8 decyzji zostało zaskarżonych do WSA i NSA i wszystkie zostały utrzymane. - W ramach bezpłatnej ogólnopolskiej infolinii RPP udzielono 49 tys. porad. Podjęto 180 działań o charakterze systemowym - mówił Rzecznik. 

 Dodał, że jeśli chodzi o przestrzeganie praw pacjenta w roku 2017, nie jest ono w pełni satysfakcjonujące. - Jest to efekt wielu lat problemów i zaniedbań w służbie zdrowia. Nieprzestrzegane w stopniu wysokim to: prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych i prawo pacjenta do dokumentacji medycznej. W stopniu średnim nie przestrzega się prawa pacjenta do informacji oraz do poszanowania intymności i godności - zaznaczał Chmielowiec. 

Sprecyzował ponadto, że "prawa pacjenta co do zasady" przestrzegane są w kwestii wyrażania zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych, tajemnicy informacji związanych z pacjentem, poszanowania życia prywatnego i rodzinnego chorego, przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie oraz zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych.

 - Jeśli chodzi o prawa pacjenta przestrzegane - jest to prawo do opieki duszpasterskiej - podsumował.  RPP zwrócił też uwagę, że aż w 92 proc. przypadków podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych wypełniały zalecenia Rzecznika po przeprowadzonych postępowaniach wyjaśniających.

Komisja zdrowia nie wydała opinii na temat sprawozdania Rzecznika - ani wniosek o negatywne zaopiniowanie, ani też o opinię pozytywną, nie został przyjęty.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.