Krystyna Kozłowska, rzecznik praw pacjenta (RPP), powołana na to stanowisko przez premiera 2 października twierdzi, że najczęściej w tej chwili skargi pacjentów dotyczą trudności w dostępie do leczenia i długich kolejek oczekiwania na wizytę bądź zabieg.

Krystyna Barbara Kozłowska – jak sama przyznaje – radzi pacjentom, którzy do niej zgłoszą się z taką skargą, by zwrócili się do NFZ i dowiedzieli się, gdzie są szpitale z większą liczbą miejsc dla pacjentów.

Kozłowska podkreśla, że pacjenci mogą kontaktować się z jej biurem za pomocą bezpłatnej infolinii 0800 190 590, która jest czynna w godz. 9-21 (od poniedziałku do piątku). Poza tym każdy świadczeniodawca ma obowiązek umieścić w widocznym miejscu informację o biurze RPP. Działa także strona Biura Rzecznika Praw Pacjenta (bpp.gov.pl).

Rzecznik wśród swoich priorytetów wymienia m.in. utworzenie szybkiej ścieżki dochodzenia roszczeń pacjentów przed sądami. W tym celu zamierza zwrócić się do ministra sprawiedliwości o zmiany legislacyjne w ustawach, których zapisy powodują wydłużanie się procedur tego typu.

Zapowiada też interwencję w związku z pobieraniem przez szpitale wygórowanych opłat za porody rodzinne.  Uważa, że jeśli szpital ponosi koszty związane z takim porodem, to oczywiście trzeba je ponieść, ale musza to być kwoty realne. Jej zdaniem, kwota ok. 1000 zł za poród rodzinny (jaką wiele szpitali pobiera), jest wygórowana.

Jak poinformowała RPP, w tej chwili organizuje swoje biuro, które ma docelowo liczyć 110 pracowników (wśród nich 50 rzeczników szpitali psychiatrycznych). Biuro zostanie niebawem przeniesione z budynku Ministerstwa Zdrowia przy ul. Miodowej do pomieszczeń wynajmowanych od miasta na Bielanach. Roczny budżet biura Rzecznika Praw Pacjenta wynosi 11 mln zł.

Do zadań rzecznika należy m.in. prowadzenie postępowań w sprawach praktyk naruszających prawa pacjentów, a także opracowywanie i przedkładanie Radzie Ministrów projektów aktów prawnych dotyczących ochrony praw pacjenta. Rzecznik ma również przygotowywać publikacje oraz programy edukacyjne popularyzujące wiedzę o ochronie praw pacjenta.

Rzecznik ma szerokie uprawnienia, m.in. może żądać wszczęcia postępowania cywilnego i uczestniczyć w nim na prawach prokuratora, a pacjent może odwołać się do niego od opinii lub orzeczenia lekarza.

Krystyna Kozłowska jest absolwentką Wydziału Rehabilitacji Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Ukończyła podyplomowe studia menedżerskie MBA dla kadry medycznej w Akademii Leona Koźmińskiego, a także Podyplomowe Studium Prawa Medycznego, Bioetyki i Socjologii Medycyny na Uniwersytecie Warszawskim.

Przez pierwsze dziesięć lat pracy zawodowej zajmowała się bezpośrednio pacjentami w różnych placówkach medycznych, a następnie pracowała z dziećmi jako rehabilitant ruchowy. Od stycznia 2002 r. tworzyła struktury Biura praw pacjenta przy Ministrze Zdrowia, gdzie zajmowała stanowisko dyrektora do czasu przekształcenia go w maju br. w Biuro RPP. Uczestniczyła w pracach nad ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Jest członkiem Rady Naukowej przy Polskim Towarzystwie Bioetycznym.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH