Rzecznik Praw Pacjenta: liczba zażaleń podwoiła się

W wywiadzie dla Rzeczpospolitej Krystyna Barbara Kozłowska, rzecznik praw pacjenta, przyznaje, że chorzy coraz częściej decydują się na pisanie skarg.

Krystyna Barbara Kozłowska szacuje, że miesięcznie wpływa do jej biura około 1,6 tys. zażaleń. Do tego dochodzi blisko 900 zgłoszeń od rzeczników pracujących w szpitalach psychiatrycznych. Rzecznik praw pacjenta zauważa, że liczba zażaleń podwoiła się w stosunku do maja 2009 roku, gdy Biuro Praw Pacjenta działało przy ministrze zdrowia.

Pacjenci, jak przyznaje Kozłowska, często skarżą się na brak dostępu do dokumentacji medycznej.

– Tu wystarczy podpowiedzieć, by w kontakcie ze świadczeniodawcą pacjent powołał się na rozdział 7 ustawy o prawach pacjenta –  dodaje rzecznik.

Skargi wynikają także ze złej komunikacji między pacjentem a lekarzem, a czasem, jak podkreśla Krystyna Barbara Kozłowska, „wystarczyłoby więcej życzliwości i cierpliwości, by się porozumieć”. Rzecznik podkreśla również, że prawa pacjenta obowiązują tak samo w publicznej, jak i niepublicznej ochronie zdrowia.

Rzecznika praw pacjenta nie ukrywa ponadto, że jest zwolenniczką szwedzkiego systemu odszkodowań za błędy lekarskie. Pacjent dostaje wprawdzie niższe odszkodowanie, ale jednocześnie nie musi udowadniać lekarzom winy przed sądem.

Więcej na www.rp.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH