Rzecznik Praw Pacjenta: 7 proc. skarg w 2016 r. - o naruszenie intymności Fot. Paweł Pawłowski PTWP

7 proc. skarg, które trafiły do biura Rzecznika Praw Pacjenta w 2016 r., dotyczyło naruszenia godności i intymności pacjenta. Chodziło m.in. obecność monitoringu wizyjnego w miejscach przyjmowania pacjentów - powiedział w poniedziałek (5 marca) rzecznik Łukasz Chmielowiec.

Chmielowiec uczestniczył w konferencji "Tajemnica medyczna. Praktyczne dylematy ochrony danych pacjentów", poświęconej unijnemu ogólnemu rozporządzeniu o ochronie danych osobowych (RODO). Przyjęte w maju 2016 r. w prawodawstwie Unii Europejskiej RODO zastępuje dyrektywę w tym zakresie z 1995 r. RODO ma zharmonizować prawo ochrony danych osobowych w Europie. Zacznie obowiązywać w UE 25 maja br.

Jak mówił Chmielowiec, skargi, które wpłynęły do biura Rzecznika Praw Pacjenta, dotyczyły głównie obecności monitoringu wizyjnego w miejscach przyjmowania pacjentów oraz dostępności tych miejsc dla osób spoza personelu medycznego, a także przyjmowania pacjentów i przekazywania informacji o ich zdrowiu w obecności innych osób.

- To są najczęstsze sygnały, jakie trafiają do biura rzecznika związane z naruszeniem godności i intymności pacjenta - podkreślił Chmielowiec.

Dodał, że w związku ze zbliżaniem się terminu rozpoczęcia obowiązywania RODO branża medyczna pracuje nad kodeksem branżowym dotyczącym praktycznego stosowania przepisów rozporządzenia. W pracach uczestniczy także Rzecznik Praw Pacjenta. - To jest ogrom prac. Wyzwanie, przed jakim stoimy, to interpretacja przepisów RODO w praktyce - powiedział Chmielowiec.

Jako przykład podał zapisy, które znajdują się w art. 15 RODO dotyczące nieodpłatnego przekazania kopii danych osobowych komuś, kogo dane są przetwarzane.

- Powstaje pytanie, jak to się ma do dokumentacji medycznej i przepisów, które mówią o możliwości pobierania opłaty za udostępnianie tej dokumentacji. Czy to są pojęcia tożsame? Czy możemy mówić, że dokumentacja medyczna zawiera w sobie dane osobowe, bo ona zawiera oczywiście dane osobowe, ale zawiera także inne dane. Czy w związku z tym należy przekazywać nieodpłatnie dane osobowe, a za dane medyczne pobierać opłaty? - pytał Chmielowiec.

Rzecznik zwrócił też uwagę na kwestię przekazywania dokumentacji medycznej drogą elektroniczną. - Czy ta dokumentacja powinna być przekazywana normalną drogą bez żadnego szyfrowania? Czy też jednak ta dokumentacja powinna być szyfrowana, a np. pacjent powinien otrzymać hasło do ich odszyfrowania? - wymieniał różne możliwości. Podkreślił, że bardzo ważna jest kwestia zabezpieczenia danych przetwarzanych przez podmioty medyczne przed cyberprzestępcami.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.