Rząd przyjął projekt ustawy wprowadzającej Internetowe Konto Pacjenta Rząd przyjął projekt, który ma dać podstawy prawne do uruchomienia Internetowego Konta Pacjenta. Fot. PTWP

Rząd przyjął projekt, który ma dać podstawy prawne do uruchomienia Internetowego Konta Pacjenta. IKP ruszy w tym roku. To bezpłatna aplikacja, dzięki której każdy uzyska dostęp do do informacji o swoich świadczeniach medycznych.

Chodzi o przygotowany przez resort zdrowia projekt noweli ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia. Ma ona stworzyć podstawy prawne niezbędne do wdrożenia ogólnokrajowego systemu teleinformatycznego, który pozwoli m.in. na wystawianie recept i skierowań w formie elektronicznej.

System ten to tzw. Platforma P1, czyli Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych. Umożliwi ona pacjentom dostęp do elektronicznej dokumentacji medycznej, w tym m.in. e-recepty, e-skierowania, e-zlecenia oraz Internetowego Konta Pacjenta (IKP)

Dzięki IKP, czyli bezpłatnej aplikacji internetowej, każdy pacjent otrzyma dostęp do swojej historii leczenia, elektronicznej dokumentacji medycznej oraz informacji o zrealizowanych usługach medycznych od momentu założenia konta.

Na IKP znajdą się informacje o wystawionych e-receptach, e-skierowaniach, e-zleceniach i e-zwolnieniach oraz wizytach i zabiegach. Za pomocą IKP będzie można również złożyć deklarację wyboru lekarza i pielęgniarki POZ. Dostęp do wyników badań i innych dokumentów będzie miał też lekarz, jednak to pacjent zdecyduje, które z nich i jakiemu lekarzowi udostępni.

Jak poinformowało Centrum Informacyjnego Rządu, możliwość elektronicznego udostępniania dokumentacji medycznej, np. wyników badań diagnostycznych, sprawi, że pacjenci nie będą musieli już osobiście pojawiać się w placówce, w której wykonano badanie i prosić o jego kopię - za zgodą pacjenta dokumenty będą przesyłane bezpośrednio między placówkami medycznymi.

IKP ma zacząć działać w tym roku. Korzystanie z niego przez pacjenta będzie dobrowolne.

Recepta w postaci elektronicznej ma być powszechnie obowiązująca, jednak w niektórych sytuacjach będzie można stosować recepty papierowe (np. w przypadku braku dostępu do Platformy P1 oraz konieczności wystawienia recepty dla osoby o nieustalonej tożsamości).

Do realizacji recepty w postaci elektronicznej wystarczy podanie w aptece kodu dostępu (zostanie przekazany SMS-em na telefon komórkowy lub na adres e-mail) oraz numeru PESEL (lub numeru innego dokumentu potwierdzającego tożsamość). Pacjent będzie mógł uzyskać wydruk informacyjny o wystawieniu recepty w postaci elektronicznej i lekach na niej przepisanych. W ten sposób ma zostać rozwiązany problem nieczytelnych recept.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH