Ryzyko kliniczne, czyli uczmy się na błędach, aby było ich coraz mniej FOT. Archiwum RZ; zdjęcie ilustracyjne

Z roku na rok rośnie liczba pacjentów kierujących różnego rodzaju skargi na szpitale. Najczęściej chodzi o zakażenia, źle przeprowadzone zabiegi chirurgiczne czy niewłaściwe postępowanie w SOR-ach.

W opinii specjalistów w polskich szpitalach coraz częściej myśli się o bezpieczeństwie pacjentów, ale zarządzanie ryzykiem klinicznym wciąż jest u nas w powijakach.

Bezpieczny pacjent to bezpieczny personel
Grzegorz Błażewicz, zastępca Rzecznika Praw Pacjenta zwraca uwagę, że pacjenci skarżą dziś placówki nie tylko z powodu ewidentnych szkód wynikających z działań lub zaniechań noszących znamiona błędu medycznego, ale coraz częściej także w sytuacji niedopełnienia obowiązków formalnych w procesie udzielania świadczeń zdrowotnych - jak odmowa lub udzielenia dostępu do informacji medycznej, nieprawidłowości w procedurze informowania pacjentów o stanie zdrowia oraz ich uzyskiwania ich zgody na pewne świadczenia.

- Pacjenci są coraz bardziej świadomi praw i procedur jakie im przysługują w procesie udzielania świadczeń zdrowotnych. Zarządzanie ryzykiem w placówkach ochrony zdrowia wymaga uwzględnienia nie tylko działań medycznych, ale również społecznych, etycznych i prawnych - podkreśla zastępca RPP.

- Oczywiście żadnego ryzyka nie da się wyeliminować, ale musimy robić wszystko, by je zminimalizować. Nie chodzi o wprowadzanie standardów postępowania w formie aktów prawnych, ale faktyczne wdrażanie procedur podnoszących jakość w placówkach medycznych, wyrażanych chociażby poprzez odpowiednia akredytacje - wyliczał Błażewicz.

Wskazywał, że bezpieczny pacjent to także bezpieczny personel, dlatego w interesie samych pracowników poszczególnych podmiotów jest dążenie do poprawy jakości udzielanych świadczeń.

Standaryzacja procedur
W opinii Rafała Holanowskiego, prezesa zarządu Supra Brokers SA, odpowiednie wystandaryzowanie procedur dotyczących zgłaszania zdarzeń niepożądanych lub samej obawy, że istniało zagrożenie powikłania w wyniku takiego zdarzenia, jest bardzo ważnym elementem unikania ryzyka w szpitalach.

Jak przypomniał, opieka zdrowotna jest uznawana na świecie za jedną z dziedzin najbardziej obciążonych ryzykiem działalności człowieka. - Wobec tego kluczowym elementem implementacji procesu zarządzania ryzykiem jest zbudowanie świadomego, zaangażowanego i współodpowiedzialnego personelu, który będzie rozumiał, w jakim celu ten proces został wdrożony - zaznaczał prezes Supra Brokers SA podczas jednej z sesji XII Forum Rynku Zdrowie (Warszawa, 26-27 października 2016 r.).

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH