Ryzyko kliniczne, czyli uczmy się na błędach, aby było ich coraz mniej FOT. Archiwum RZ; zdjęcie ilustracyjne

Z roku na rok rośnie liczba pacjentów kierujących różnego rodzaju skargi na szpitale. Najczęściej chodzi o zakażenia, źle przeprowadzone zabiegi chirurgiczne czy niewłaściwe postępowanie w SOR-ach.

W opinii specjalistów w polskich szpitalach coraz częściej myśli się o bezpieczeństwie pacjentów, ale zarządzanie ryzykiem klinicznym wciąż jest u nas w powijakach.

Bezpieczny pacjent to bezpieczny personel
Grzegorz Błażewicz, zastępca Rzecznika Praw Pacjenta zwraca uwagę, że pacjenci skarżą dziś placówki nie tylko z powodu ewidentnych szkód wynikających z działań lub zaniechań noszących znamiona błędu medycznego, ale coraz częściej także w sytuacji niedopełnienia obowiązków formalnych w procesie udzielania świadczeń zdrowotnych - jak odmowa lub udzielenia dostępu do informacji medycznej, nieprawidłowości w procedurze informowania pacjentów o stanie zdrowia oraz ich uzyskiwania ich zgody na pewne świadczenia.

- Pacjenci są coraz bardziej świadomi praw i procedur jakie im przysługują w procesie udzielania świadczeń zdrowotnych. Zarządzanie ryzykiem w placówkach ochrony zdrowia wymaga uwzględnienia nie tylko działań medycznych, ale również społecznych, etycznych i prawnych - podkreśla zastępca RPP.

- Oczywiście żadnego ryzyka nie da się wyeliminować, ale musimy robić wszystko, by je zminimalizować. Nie chodzi o wprowadzanie standardów postępowania w formie aktów prawnych, ale faktyczne wdrażanie procedur podnoszących jakość w placówkach medycznych, wyrażanych chociażby poprzez odpowiednia akredytacje - wyliczał Błażewicz.

Wskazywał, że bezpieczny pacjent to także bezpieczny personel, dlatego w interesie samych pracowników poszczególnych podmiotów jest dążenie do poprawy jakości udzielanych świadczeń.

Standaryzacja procedur
W opinii Rafała Holanowskiego, prezesa zarządu Supra Brokers SA, odpowiednie wystandaryzowanie procedur dotyczących zgłaszania zdarzeń niepożądanych lub samej obawy, że istniało zagrożenie powikłania w wyniku takiego zdarzenia, jest bardzo ważnym elementem unikania ryzyka w szpitalach.

Jak przypomniał, opieka zdrowotna jest uznawana na świecie za jedną z dziedzin najbardziej obciążonych ryzykiem działalności człowieka. - Wobec tego kluczowym elementem implementacji procesu zarządzania ryzykiem jest zbudowanie świadomego, zaangażowanego i współodpowiedzialnego personelu, który będzie rozumiał, w jakim celu ten proces został wdrożony - zaznaczał prezes Supra Brokers SA podczas jednej z sesji XII Forum Rynku Zdrowie (Warszawa, 26-27 października 2016 r.).

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.