Raport: postępowania prowadzone przez RPP w indywidualnych sprawach pacjentów FOT. Shutterstock; zdjęcie ilustracyjne

Zespół ekspertów pod kierunkiem Rzecznika Praw Pacjenta, Bartłomieja Chmielowca opracował i zaprezentował raport dotyczący postępowań wyjaśniających, prowadzonych przez RPP w sprawach indywidualnych w latach 2017-2018.

- Dokument identyfikuje obszary, w których może dochodzić do naruszenia praw pacjentów i standardów udzielania świadczeń zdrowotnych oraz określa elementy systemu ochrony zdrowia, wymagające dalszej poprawy i zmian dla dobra pacjentów - czytamy na stronie RPP.
 
Podstawą do analizy i przedstawienia raportu dotyczącego nieprzestrzegania praw pacjenta były postępowania wyjaśniające zakończone w latach 2017-2018.
 
Najwięcej postępowań wyjaśniających RPP prowadził w zakresie lecznictwa szpitalnego (w jego zakres wchodzą też szpitalne oddziały ratunkowe), a także ambulatoryjnej opieki specjalistycznej oraz podstawowej opieki zdrowotnej.
 
Zgłoszenia dotyczące szpitali odnoszą się m.in. do nieprawidłowej organizacji udzielania świadczeń zdrowotnych, braków w należytej obsadzie personelu oraz zwłoki w udzieleniu świadczenia zdrowotnego.

W zakresie AOS pacjenci informują m.in. o problemach z dostępem do lekarza specjalisty, w tym długim czasie oczekiwania na uzyskanie świadczenia bez uwzględnienia stanu zdrowia pacjenta

W podstawowej opiece zdrowotnej sygnalizowano m.in. brak możliwości uzyskania pomocy medycznej w dniu zgłoszenia, przypadki odmowy rejestracji na wizytę w późniejszym terminie, a także odmowy wizyty w domu pacjenta oraz brak wydania skierowania na badania i recepty.

Najczęściej naruszanymi prawami były prawa do świadczeń zdrowotnych, dokumentacji medycznej, informacji i wyrażenia zgody na udzielenie świadczenia zdrowotnego. 
 
Nieprawidłowości dotyczyły m.in.: udzielania świadczeń zdrowotnych bez dołożenia należytej staranności, a także niezgodnie z wymaganiami aktualnej wiedzy medycznej; nieprawidłowej procedury ustalania kolejności  przyjęcia do podmiotu leczniczego; braku niezwłocznego udzielania świadczeń zdrowotnych z uwagi na stan zagrożenia życia lub zdrowia.

Pacjenci skarżyli się też na nieprawidłowe prowadzenie dokumentacji medycznej oraz uchybienia w zakresie jej przechowywania, tj. dostęp do dokumentacji osób nieuprawnionych poprzez nieodpowiednie jej zabezpieczenie.

Część postępowań dotyczyła braku poszanowania godności i intymności, w tym do leczenia bólu. - Stwierdzenia dotyczyły: bezzasadnej odmowy obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczenia zdrowotnego pacjentowi oraz braku odnotowania w dokumentacji medycznej faktu odmowy, braku zapewnienia intymności podczas udzielania świadczeń zdrowotnych (np. brak zastosowania parawanów oraz zasłon gwarantujących intymność oraz oddzielających od innych pacjentów, monitoring wizyjny w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych), a także nie wdrożenia adekwatnej terapii przeciwbólowej do przyczyny, natężenia i rodzaju bólu oraz braku jego udokumentowania - podaje RPP.

W raporcie Rzecznika Praw Pacjenta przedstawia również wybrane przypadki naruszeń praw pacjenta w prowadzonych postępowaniach wyjaśniających.

Cały raport: www.bpp.gov.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.