RPP zdał posłom sprawozdanie z pracy - za rok 2013 Fot. archiwum

W środę (13 maja), na posiedzeniu sejmowej Komisji Zdrowia RPP przedstawił sprawozdanie dotyczące przestrzegania praw pacjenta w Polsce w 2013 roku.  - To co interesowałoby rzeczywiście posłów, to dokument za 2014 rok - odniósł się do uprawnień RPP poseł Tomasz Latos, przew. sejmowej Komisji Zdrowia. Komisja przyjęła sprawozdanie.

W 2013 roku do biura Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło 69 045 zgłoszeń. Najczęściej wybieraną formą kontaktu z Rzecznikiem była ogólnopolska bezpłatna infolinia (36 tys. rozmów telefonicznych) - ponad 53 proc. zgłoszeń, w 23 proc. kierowane były zgłoszenia w formie pisemnej, w pozostałych wypadkach zainteresowani osobiście pojawiali się w Biurze.

 W 2013 roku najwięcej naruszeń praw pacjenta stwierdzono w zakresie prawa do świadczeń zdrowotnych (82 proc.), do dokumentacji medycznej (8 proc), do informacji (5 proc.), w zakresie zdrowia psychicznego (5 proc.).

Na co skarżą się pacjenci
W świetle skarg rozpatrywanych przez Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego w 2013 r. najwięcej stwierdzonych nieprawidłowości dotyczyło przestrzegania prawa do świadczeń zdrowotnych - 32 proc. skarg było zasadnych.

Aż 38 proc. rozpatrzonych postępowań przez RPP zakończyło się stwierdzeniem naruszenia co najmniej jednego prawa pacjenta. Najczęściej nieprawidłowości te dotyczyły prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością w warunkach odpowiadających określonym wymaganiom fachowym i sanitarnym.

Postępowania wyjaśniające, w których stwierdzono naruszenia praw pacjenta najczęściej związane były z udzielaniem świadczeń zdrowotnych  z zakresu psychiatrii, medycyny rodzinnej oraz ginekologii i położnictwa.

Najwięcej - 54 proc. stwierdzonych naruszeń - związanych było z udzielaniem stacjonarnych i całodobowych świadczeń szpitalnych, 43 proc. z ambulatoryjnymi świadczeniami zdrowotnymi, z czego 25 proc. dotyczyło leczenia specjalistycznego, 13 proc. - leczenia w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, 5 proc. - leczenia stomatologicznego.

RPP "chcąc nie chcąc jest zależny"
Zdaniem wszystkich członków Komisji biorących udział w posiedzeniu, funkcja Rzecznika Praw Pacjenta jest ważna i potrzebna, jednak jak podkreślał Tomasz Latos, przewodniczący Komisji, zaprezentowane przez Rzecznika Praw Pacjenta sprawozdanie ma bardziej znaczenie historyczne niż bieżące. To co interesowałoby rzeczywiście posłów to dokument za 2014 rok.

- Chcę podkreślić, i to nie jest uwaga pod adresem pani Rzecznik, bo funkcjonuje w zakresie systemu jaki został stworzony, że skoro Sejm uznał, że taka instytucja jest potrzebna, lepiej aby był powoływany w podobny sposób jak Rzecznik Praw Obywatelskich albo Rzecznik Praw Dziecka. Dawałoby to mu zupełnie inne umocowanie, bo dzisiaj, chcąc nie chcąc w jakiś sposób jest zależny od urzędującego ministra zdrowia - mówił poseł Latos.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH