RPP zdał posłom sprawozdanie z pracy - za rok 2013 Fot. archiwum

W środę (13 maja), na posiedzeniu sejmowej Komisji Zdrowia RPP przedstawił sprawozdanie dotyczące przestrzegania praw pacjenta w Polsce w 2013 roku.  - To co interesowałoby rzeczywiście posłów, to dokument za 2014 rok - odniósł się do uprawnień RPP poseł Tomasz Latos, przew. sejmowej Komisji Zdrowia. Komisja przyjęła sprawozdanie.

W 2013 roku do biura Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło 69 045 zgłoszeń. Najczęściej wybieraną formą kontaktu z Rzecznikiem była ogólnopolska bezpłatna infolinia (36 tys. rozmów telefonicznych) - ponad 53 proc. zgłoszeń, w 23 proc. kierowane były zgłoszenia w formie pisemnej, w pozostałych wypadkach zainteresowani osobiście pojawiali się w Biurze.

 W 2013 roku najwięcej naruszeń praw pacjenta stwierdzono w zakresie prawa do świadczeń zdrowotnych (82 proc.), do dokumentacji medycznej (8 proc), do informacji (5 proc.), w zakresie zdrowia psychicznego (5 proc.).

Na co skarżą się pacjenci
W świetle skarg rozpatrywanych przez Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego w 2013 r. najwięcej stwierdzonych nieprawidłowości dotyczyło przestrzegania prawa do świadczeń zdrowotnych - 32 proc. skarg było zasadnych.

Aż 38 proc. rozpatrzonych postępowań przez RPP zakończyło się stwierdzeniem naruszenia co najmniej jednego prawa pacjenta. Najczęściej nieprawidłowości te dotyczyły prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością w warunkach odpowiadających określonym wymaganiom fachowym i sanitarnym.

Postępowania wyjaśniające, w których stwierdzono naruszenia praw pacjenta najczęściej związane były z udzielaniem świadczeń zdrowotnych  z zakresu psychiatrii, medycyny rodzinnej oraz ginekologii i położnictwa.

Najwięcej - 54 proc. stwierdzonych naruszeń - związanych było z udzielaniem stacjonarnych i całodobowych świadczeń szpitalnych, 43 proc. z ambulatoryjnymi świadczeniami zdrowotnymi, z czego 25 proc. dotyczyło leczenia specjalistycznego, 13 proc. - leczenia w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, 5 proc. - leczenia stomatologicznego.

RPP "chcąc nie chcąc jest zależny"
Zdaniem wszystkich członków Komisji biorących udział w posiedzeniu, funkcja Rzecznika Praw Pacjenta jest ważna i potrzebna, jednak jak podkreślał Tomasz Latos, przewodniczący Komisji, zaprezentowane przez Rzecznika Praw Pacjenta sprawozdanie ma bardziej znaczenie historyczne niż bieżące. To co interesowałoby rzeczywiście posłów to dokument za 2014 rok.

- Chcę podkreślić, i to nie jest uwaga pod adresem pani Rzecznik, bo funkcjonuje w zakresie systemu jaki został stworzony, że skoro Sejm uznał, że taka instytucja jest potrzebna, lepiej aby był powoływany w podobny sposób jak Rzecznik Praw Obywatelskich albo Rzecznik Praw Dziecka. Dawałoby to mu zupełnie inne umocowanie, bo dzisiaj, chcąc nie chcąc w jakiś sposób jest zależny od urzędującego ministra zdrowia - mówił poseł Latos.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.