
Analiza katalogu praw pacjenta pod kątem ich aktualizacji, wzmocnienie uprawnień Rzecznika Praw Pacjenta oraz zdefiniowanie na nowo roli organizacji pacjenckich w systemie zdrowia - to główne obszary prac zainicjowanych w biurze Rzecznika Praw Pacjenta.
Biuro rzecznika Bartłomieja Chmielowca poinformowało we wtorek (12 grudnia), że rzecznik rozpoczął prace nad nowelizacją ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
Jak zapowiedziano, na początku lutego przyszłego roku Chmielowiec planuje przekazać organizacjom pozarządowym szczegóły proponowanych rozwiązań, z propozycją włączenia się do dyskusji.
- Utworzenie przy Rzeczniku Praw Pacjenta - Rady Opiniodawczo-Doradczej składającej się m.in. z przedstawicieli organizacji pacjenckich i uznanych autorytetów w obszarze ochrony i organizacji zdrowia; integracja działań Rzecznika z działaniami organizacji pozarządowych i organami władzy publicznej; upowszechnianie wiedzy o prawach pacjenta; wspieranie i rozwijanie wzajemnych inicjatyw oraz bieżąca wymiana informacji mają służyć poprawie przestrzegania praw pacjenta - podkreśla rzecznik.
Zdaniem Chmielowca, zapewnienie maksymalnej niezależności Rzecznika Praw Pacjenta - będącego obiektywnym wsparciem i skutecznym narzędziem Prezesa Rady Ministrów - jest niezbędne dla realizacji szeroko pojętego interesu Pacjentów oraz zachowania równowagi między uczestnikami systemu ochrony zdrowia.
Do zadań Rzecznika Praw Pacjenta należy m.in. prowadzenie postępowań w sprawach praktyk naruszających prawa pacjentów, a także opracowywanie i przedkładanie Radzie Ministrów projektów aktów prawnych dotyczących ochrony praw pacjenta. Rzecznik ma również przygotowywać publikacje oraz programy edukacyjne popularyzujące wiedzę o ochronie praw pacjenta.
Chmielowiec został powołany na stanowisko Rzecznika 30 października br.
W 2016 r. do biura rzecznika wpłynęło niemal 69 tys. różnego rodzaju zgłoszeń od pacjentów, rzecznik prowadził prawie 1,4 tys. postępowań wyjaśniających. W sprawach indywidualnych rzecznik stwierdził 552 przypadki naruszeń praw pacjenta, wydał też 51 decyzji w związku z naruszaniem zbiorowych praw pacjentów.
Podobnie jak w latach wcześniejszych, najwięcej problemów było związanych z dostępem do świadczeń zdrowotnych (209 przypadków) i do dokumentacji medycznej (193). Problemy są także z przestrzeganiem prawa do informacji i do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych - rzecznik stwierdził 89 takich naruszeń. W 40 przypadkach naruszono prawa pacjenta do poszanowania intymności i godności.


CZYTAJ TAKŻE
- 18:00 Stalowa Wola: 25 mln zł na nowy blok operacyjny
- 16:31 Ryki: nie wiadomo kiedy szpital wznowi działalność
- 15:11 Badania: kobiety uzależniają się łatwiej, przyczyną wahania hormonalne
- 13:33 Krynica-Zdrój: szpital ograniczył liczbę łóżek i zatrudnił trzy pielęgniarki
- 12:32 Bezstresowy trening może poprawić umiejętności chirurgiczne
- 11:31 Palenie marihuany w młodości związane z większym ryzykiem depresji
- 10:39 Prof. Czauderna: system odszkodowawczy za zdarzenie niepożądane działa wadliwie
- 1 Nazwijmy się klinika, czyli jak dodać sobie kompetencji
- 2 Dyrektorzy szpitali: brakuje pieniędzy na obiecane przez ministra podwyżki płac
- 3 SN: za naruszenie prawa pacjenta do informacji można domagać się zadośćuczynienia
- 4 Z roku na rok spada sprawność fizyczna dzieci w Polsce. Czy ten trend można odwrócić?
- 5 Katowice: II Konferencja Nowe Technologie w Schorzeniach Sercowo-Naczyniowych
- 6 Medicover przejmie za ponad 300 mln zł szpitale Neomedic
- 7 Odra przypomina o sobie coraz częściej. Dlaczego tak się dzieje?
Newsletter
Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku
Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+
Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze
Follow @rynekzdrowiaRSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych