RPP: z roku na rok pacjenci zgłaszają coraz więcej spraw

Pacjenci są coraz bardziej świadomi przysługujących im praw, świadczy o tym wzrastająca z roku na rok liczba zgłoszeń wpływających do Biura Rzecznika Praw Pacjenta - mówi w rozmowie z PAP Krystyna Barbara Kozłowska, rzecznik praw pacjenta. Jak dodaje, w tym roku wiele postępowań dotyczyło pacjentek specjalistów ginekologów.

PAP: - Pacjenci są świadomi przysługujących im praw?

Krystyna Barbara Kozłowska: - Moim zdaniem coraz bardziej. Świadczy o tym choćby wzrastająca z roku na rok liczba zgłoszeń, które wpływają do Biura Rzecznika Praw Pacjenta. W pierwszym roku działania otrzymaliśmy niecałe 9 tys. zgłoszeń, natomiast rok ubiegły to już ponad 69 tys.

W mojej opinii liczby te wskazują, że pacjenci coraz częściej chcą dochodzić swoich praw, ale także chcą je poznać. Nie wszystkie zgłoszenia to skargi. Bardzo wiele osób kontaktuje się z biurem, aby uzyskać odpowiedzi na pytania i wątpliwości dotyczące praw pacjentów.

- Czy jest jakaś grupa pacjentów, których prawa łamane są zdecydowanie najczęściej?

- Raczej nie można mówić o konkretnej grupie osób. Niemniej mogę powiedzieć, że w tym roku wiele wszczynanych postępowań wyjaśniających dotyczyło praw pacjentek korzystających ze świadczeń zdrowotnych z zakresu ginekologii i położnictwa. Jest to około 10 proc. wszystkich spraw.

Są jednak grupy pacjentów, którzy ze względu na wiek lub chorobę mogą być bardziej narażeni na sytuacje, gdy ich prawa mogą być niewłaściwie realizowane, np. dzieci i młodzież, osoby starsze oraz pacjenci szpitali i oddziałów psychiatrycznych.

- Z czego wynika nieprzestrzeganie praw pacjenta? Kwestie finansowe, brak odpowiednich regulacji prawnych, empatii?

- To często wynik wielu czynników, trudno wskazać jeden. Są takie obszary jak np. opieka psychiatryczna, w której poprawa dostępności do świadczeń psychiatrycznych oraz podniesienie jej jakości nie są w pełni możliwe bez rozwiązania problemów finansowych oraz kadrowych, szczególnie w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży.

Wiele zależy także od dyrektorów podmiotów leczniczych. Nieprawidłowości związane np. z organizacją rejestracji do lekarza, czy też udostępnianiem pacjentom ich dokumentacji medycznej często związane są z organizacją pracy w danej placówce.

Właściwa realizacja niektórych praw pacjenta nie wymaga od dyrektorów czy kierowników szczególnych nakładów finansowych, czy też zmian organizacyjnych. Tak jest np. w przypadku prawa pacjenta do informacji. To czy lekarz przekaże pacjentowi w sposób przystępny informacje o jego stanie zdrowia, możliwym leczeniu i jego wynikach, zależy przecież przede wszystkim od jego postawy.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH