RPP: postępowanie dotyczące zdarzenia w Gostyniu

Rzecznik Praw Pacjenta, Krystyna Barbara Kozłowska wszczęła z urzędu postępowanie ws. okoliczności opóźnienia transportu rannego 5-letniego chłopca ze szpitala w Gostyniu do Instytutu Pediatrii w Poznaniu.

Rzecznik Praw Pacjenta wystąpiła z prośbą o wyjaśnienia do obu placówek, Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Poznaniu oraz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Czytaj też: NFZ wyjaśnia sprawę transportu rannego chłopca

''Całą sprawą zajęła się już prokuratura, która zabezpieczyła dokumentację medyczną niezbędną w prowadzeniu postępowania dowodowego. Dopiero postępowanie prokuratorskie pozwoli ustalić, kto podjął niewłaściwą decyzję" - oświadczyła w piśmie do PAP rzecznik Kozłowska.

Dodała jednak, że biorąc pod uwagę informacje "co najmniej uprawdopodabniające naruszenie praw pacjenta", wszczęła z własnej inicjatywy postępowanie w tej sprawie.

Zwróciła uwagę, że "w chwili obecnej należy przede wszystkim zająć się małym pacjentem, aby jak najszybciej doszedł do zdrowia". Jednocześnie wyraziła przekonanie, że rodzice chłopca powinni zgłosić sprawę do sądu cywilnego.

''Powinni również skontaktować się ze mną, ponieważ jako Rzecznik Praw Pacjenta w sprawach cywilnych dotyczących naruszenia praw pacjenta mogę brać udział w toczącym się postępowaniu na prawach przysługujących prokuratorowi" - napisała Kozłowska.

Jak oceniła, "jeżeli chodzi o sytuację 5-letniego chłopca, który ucierpiał w wypadku samochodowym, bez wątpienia jego życiu zagrażało niebezpieczeństwo".

Przypomniała, że zespół systemu ratownictwa medycznego, przyjeżdżając karetką pogotowia na miejsce wypadku, przede wszystkim ocenia stan pacjenta i podejmuje decyzję, czy należy wezwać pogotowie lotnicze, czy przewieźć pacjenta do najbliższego szpitala, który jest w stanie udzielić mu pomocy medycznej odpowiedniej do jego stanu zdrowia.

"W praktyce dyspozytor oraz Zespół Systemu Ratownictwa Medycznego porozumiewają się ze szpitalem, do którego ma zostać przewieziony pacjent, i konsultują zakres potrzebnych świadczeń. Jeżeli okazuje się, że szpital nie jest w stanie zapewnić odpowiedniego leczenia, pacjent powinien jak najszybciej zostać przewieziony do najbliższego szpitala, gdzie taką pomoc uzyska" - wskazała Kozłowska.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH