RPP: pacjenci oczekują zmiany pozasądowego modelu dochodzenia roszczeń Fot. archiwum

Wprowadzenie pozasądowego systemu dochodzenia roszczeń przez poszkodowanych pacjentów, bez poszukiwania winnych wśród personelu medycznego zaproponował we wtorek (6 listopada) rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.

Podczas konferencji z okazji 10-lecia istnienie urzędu Rzecznika Praw Pacjenta Chmielowiec przedstawił swoje priorytety na najbliższe lata. Podkreślił, że będą nimi: edukacja prozdrowotna, bezpieczeństwo pacjenta i pomoc w sprawach odszkodowawczych wynikających z naruszenia praw pacjenta.

- Zależy nam na tym, żeby podnosić świadomość u pacjentów - powiedział. Wyjaśnił, że zamierza to realizować przez edukację i to od najmłodszych. - Bardzo bym chciał, aby pojawił się taki przedmiot, jak wiedza o zdrowiu - oznajmił. Choć przyznał, że "może teraz są to mrzonki", to jednak wyraził nadzieję, że "w przyszłości taki przedmiot pojawi się albo będzie elementem wiedzy o społeczeństwie".

W ocenie Chmielowca "nie jest celem samym w sobie, aby rzecznik praw pacjenta stwierdzał w placówce medycznej naruszanie praw pacjenta". - Naszym celem jest to, aby do tych naruszeń nie dochodziło. Dlatego chcemy się skoncentrować na współpracy z podmiotami leczniczymi, żeby wspólnie zastanawiać się, co możemy zrobić, aby nie dochodziło do naruszenia praw pacjenta - wyjaśnił.

Według rzecznika pacjenci oczekują zmiany pozasądowego modelu dochodzenia roszczeń. - Obecny model oparty na wojewódzkich komisjach ds. orzekania o zdarzeniach medycznych nie jest w pełni satysfakcjonujący. Nie spełnił pokładanych w nim nadziei, tzn. tego, że pacjenci mogą szybko otrzymać należne zadośćuczynienie i nie muszą kierować spraw do sądów - ocenił.

Przyznał, że nie da się wyeliminować błędów medycznych ani zdarzeń niepożądanych. - Ale jeżeli już dojdzie do takiej sytuacji, pacjenci oczekują dwóch rzeczy. Po pierwsze, aby starać się im pomóc, zaopiekować się nimi, aby - jeżeli jest to możliwe - była szybko przeprowadzona operacja naprawcza, bądź rehabilitacja. A po drugie, aby krzywda została zadośćuczyniona - wskazał.

Zdaniem rzecznika, "żeby można było zrealizować pozasądowy model dochodzenia roszczeń, żeby pacjenci szybko mogli otrzymać zadośćuczynienie, w godziwej wysokości, powinien być spełniony jeden warunek - orzekanie bez poszukiwania winy personelu medycznego".

Takie rozwiązanie pomogłoby "stworzyć klimat w placówkach medycznych", w który "sam personel medyczny, z własnej inicjatywy zgłaszałby zdarzenia niepożądane". - Jeżeli takiego klimatu nie stworzymy, to takie zdarzenia będą ukrywane i nie będzie wprowadzany proces naprawczy - wyjaśnił.

Bartłomiej Chmielowiec zapewnił, że jego urząd chce wspierać pacjentów wówczas, kiedy ich prawa zostaną naruszone. Wskazał, że zamierza to realizować, "począwszy od postępowań indywidualnych stwierdzenia naruszenia praw pacjenta, przez postępowania zbiorowe i w końcu przez uprawnienie związane z tym, że rzecznik praw pacjenta może występować na prawach prokuratora w postępowaniach cywilnych". 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.