Producenci ambulansów protestują przeciwko naliczaniu akcyzy

Urzędy Celne naliczają wstecznie polskim producentom ambulansów podatek akcyzowy. - Skończy się tak, że zrujnowany zostanie ten rodzimy przemysł, a karetki trzeba będzie drożej kupować za granicą - twierdzą producenci.

- Urzędy Celne naliczyły nam podatek akcyzowy wstecznie, za lata 2006-2009, na podstawie nowej interpretacji przepisów - mówi Wincenty Zeszuta, prezes Związku Producentów i Dystrybutorów Pojazdów Sanitarnych.

 Do końca lutego 2009 r. producenci pojazdów sanitarnych klasyfikowali wytworzone przez siebie pojazdy jako „samochody służby zdrowia na podwoziach samochodów ciężarowych” - czyli pojazdy specjalnego przeznaczenia, które nie podlegały akcyzie - opierając się na PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług) z 1997 r.

Od 1 marca 2009 r. weszła w życie nowa ustawa akcyzowa. Zdaniem Izby Celnej wszystkie ambulanse bez względu na ich rzeczywiste przeznaczenie powinny być klasyfikowane zgodnie z symbolem CN 8703, powiązanym z PKWiU z roku 2004 symbolem 34.10.2, czyli jako auta osobowe do przewozu osób i powinny zostać objęte akcyzą. Przy pojemności silników przekraczającej dwa litry oznacza to opłatę w wysokości 18,6 proc.  

Według producentów ambulansów doszło do absurdalnej sytuacja, w której przez wiele lat akceptowano praktykę nie wymierzania akcyzy, a teraz urzędy państwowe żądają jej wstecznie.

- Żadna z licznych kontroli sprawdzających nasze działania do roku 2011 nie uznała tego za nieprawidłowość, bo było to zgodne z ówcześnie obowiązującym prawem i logiką. Teraz pojawiły się trudności w zrównoważeniu budżetu, postanowiono więc wstecznie ogłosić nową interpretację przepisów - przekonuje prezes Zeuszta.

Dodaje: - Naliczaniu akcyzy za lata 2006- 2009 towarzyszy naliczanie odsetek urzędowych i wymierzanie kar finansowych za rzekome łamanie przez nas przepisów. Dokonuje się wpisów do hipotek naszych nieruchomości, zajmuje pieniądze na kontach itp. co uniemożliwia nam codzienną działalność i doprowadzi w konsekwencji do likwidacji firm.

Według Wincentego Zeuszty, jeśli upadnie przemysł pojazdów specjalnych, odbiorcy państwowi będą kupować ambulanse produkowane zagranicą, w cenie o ok. 25 proc. wyższej od polskich.

Producenci karetek zaczęli wnosić sprawy do sądów. Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH