Prawa pacjenta - RPP przypomina o nich

Pacjent ma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia, poszanowania intymności i godności, zwłaszcza w czasie udzielania świadczeń medycznych - przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, który rozesłał do placówek medycznych w kraju plakaty informujące chorych o ich prawach.

Jak poinformowało biuro prasowe RPP, plakaty zostały udostępnione wszystkim placówkom medycznym posiadającym kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia. Rzecznik praw pacjenta Barbara Krystyna Kozłowska poprosiła o umieszczenie plakatu w widocznym miejscu, a także zamieszczenie jego wersji elektronicznej na stronie internetowej placówki.

Na plakacie w 11 punktach przedstawiono podstawowe prawa pacjenta. RPP przypomina, że pacjent ma prawo m.in. do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej, informacji o swoim stanie zdrowia, zachowania w tajemnicy - przez osoby, które go leczą - informacji z nim związanych oraz poszanowania intymności i godności, szczególnie w trakcie udzielania świadczeń zdrowotnych.

Wśród praw pacjenta wymienione są też prawa do uzyskania dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych, zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza, poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, opieki duszpasterskiej i przechowywania wartościowych rzeczy w depozycie.

Na plakacie umieszczono również kontakt do Biura Rzecznika Praw Pacjenta i m.in. numer bezpłatnej ogólnopolskiej infolinii, na którą pacjenci mogą zadzwonić w każdej sytuacji, gdy uważają, że któreś z ich praw zostało naruszone. Numer 800 190 590 działa od poniedziałku do piątku, od godz. 9 do 21.

Jak przypomina biuro RPP, zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, każdy pacjent ma prawo do informacji o prawach, jakie mu przysługują zarówno podczas hospitalizacji, jak i w każdej sytuacji, gdy udzielane są mu świadczenia zdrowotne. Świadczeniodawcy natomiast zobowiązani są taką informację umieścić w widocznym miejscu na terenie placówki medycznej.

Pod koniec października RPP oraz Rzecznik Praw Dziecka przedstawili przygotowaną wspólnie Kartę Praw Dziecka - Pacjenta, w której w zwięzły i zrozumiały sposób zapisano prawa przysługujące dzieciom i ich opiekunom. Karta w formie plakatu oraz materiały informujące o prawach najmłodszych pacjentów zostały przesłane do wszystkich szpitali prowadzących oddziały dziecięce, a także placówek medycznych, z których korzystają dzieci.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH