Po tragedii Germanwings jest propozycja zaostrzenia procedur badań pilotów Propozycja wynika z analizy okoliczności katastrofy samolotu linii Germanwings. Fot. Fot. Lars Steffens/Flickr(CC BY-SA 2.0)

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zaproponowała we wtorek (16 sierpnia) wzmocnienie kontroli medycznych, jakie muszą przechodzić piloci, w tym badania pod kątem zażywania narkotyków i spożywania alkoholu. Cel to poprawa bezpieczeństwa pasażerów.

Propozycje przedstawione przez EASA to pokłosie ubiegłorocznej katastrofy samolotu linii Germanwings w Alpach, spowodowanej umyślnie przez pilota Andreasa Lubitza. Śledztwo wykazało, że celowo doprowadził on do rozbicia maszyny i śmierci wszystkich znajdujących się na jej pokładzie osób.

W trakcie dochodzenia wyszło na jaw, że podczas szkolenia na pilota w 2009 roku Lubitz miał ciężką depresję, a w przeszłości miewał skłonności samobójcze.

Specjalny zespół EASA, powołany w ubiegłym roku, wypracował rekomendacje po tej katastrofie, wśród których znalazło się zalecenie dotyczące m.in. lepszego sprawdzania członków załogi, a także sprawowania nadzoru nad opiekującymi się nimi służbami medycznymi.

Teraz EASA przedstawiła propozycje dla Komisji Europejskiej, które mają wprowadzić w życie nowe wymogi dotyczące badań pilotów, w tym wzmocnienie systemu badań wstępnych i okresowych, jakim muszą się poddawać.

EASA chce, by obowiązkowe były również badania przesiewowe pod kątem ewentualnych problemów z alkoholem i narkotykami, a także całościowa ocena zdrowia psychicznego i wzmocniona obserwacja w przypadku osób mających w przeszłości kłopoty ze zdrowiem psychicznym.

Nowe regulacje mają podnieść jakość badań lekarskich pilotów, m.in. dzięki poprawie nadzoru nad lekarzami przeprowadzającymi badania okresowe. Wprowadzone mają być też rozwiązania zapobiegające oszustwom, np. wystawianiu bezpodstawnych zaświadczeń dopuszczających do pracy.

Dochodzenie wszczęte po katastrofie Germanwings wykazało, że stan zdrowia pilota był alarmujący od dłuższego czasu, jednak same linie lotnicze o tym nie wiedziały.

27-letni Lubitz w ciągu pięciu lat przed śmiercią odwiedził różnych lekarzy aż 41 razy, z czego w miesiącu przed katastrofą - siedem razy (lekarza ogólnego, trzech psychologów i trzech okulistów). Lubitz próbował te wizyty ukrywać.

Zdaniem części lekarzy Lubitz był w stanie, w którym nie powinien był latać, ale o swoich obawach nie poinformowali żadnego z przewoźników ze względu na tajemnicę lekarską.

Propozycje przygotowane przez EASA mają wykluczyć takie sytuacje. Dokument będzie postawą dla KE, która w ciągu kilku miesięcy ma przedstawić projekt zmian w prawie.

Airbus A320 linii lotniczych Germanwings, tanich linii lotniczych należących do Lufthansy, leciał 24 marca 2015 r. z Barcelony do Duesseldorfu; w katastrofie zginęło 150 osób, głównie obywatele Niemiec i Hiszpanii.

W mieszkaniu Lubitza znaleziono podarte zwolnienie lekarskie, wskazujące, że w dniu katastrofy pilot był chory i nie powinien był lecieć.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.