PZ kontra NFZ: co dzieje się z oświadczeniami pacjentów ws. ubezpieczenia?

Federacja Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia Porozumienie Zielonogórskie, sprawdziła w jakich przypadkach NFZ nie płaci za pacjentów negatywnie zweryfikowanych przez e-WUŚ w 2015 r.

Jak podaje PZ pacjent „czerwony” w e-WUŚ według ustaleń z MZ i NFZ oraz zapisów zarządzenia prezesa NFZ dotyczącego POZ, powinien po złożeniu oświadczenia lub przedstawieniu dokumentu ubezpieczeniowego być zaliczany do pacjentów opłacanych kapitacyjnie przez 3 kolejne okresy sprawozdawcze (miesiące). Jednak zdaniem Federacji, ta zasada jest łamana przez Fundusz.

Przede wszystkim dotyczy to pacjentów, którzy złożyli oświadczenie w 2014 r. Porozumienie Zielonogórskie tłumaczy, że według jego własnych ustaleń żaden pacjent z tej grupy nie został zaliczony na liście według stanu na 1 stycznia 2015 r. Za nich NFZ nie płaci.

NFZ oczekuje, że świadczeniodawca do każdej deklaracji wysyłanej elektronicznie dołączy informację o oświadczeniu lub dokumencie ubezpieczeniowym zgodnie z formatem wymiany danych ustalonym w lutym. Tymczasem świadczeniodawcy wysyłając listy deklaracji za styczeń nie mogli tego zrobić. Nie znali bowiem oczekiwań NFZ, tym bardziej, że wykraczają one poza zapisy umów. 

NFZ nie płaci także za pacjentów, którzy byli u lekarza (w 2014 i 2015 roku) i złożyli oświadczenia lub okazali dowód ubezpieczenia, jeśli świadczeniodawca sprawozdał to w komunikacie SWIAD (raport statystyczny z wykonanych porad). Według funduszu, podstawą do zapłaty jest przekazanie oświadczenia w innym pliku (w liście pacjentów). 

Według ustaleń PZ, NFZ odrzuca pacjentów, którzy w systemie eWUŚ zostali pozytywnie zweryfikowani (świecili się na zielono) w dniach 1 stycznia i 1 lutego 2015 r.

Jak wyjaśnia wypowiadając się w tej sprawie dla Gazety Wyborczej Adam Dębski, rzecznik prasowy podlaskiego NFZ, oddział respektuje ustalenia ministra zdrowia i Porozumienia Zielonogórskiego.

Jeśli system eWUŚ nie potwierdza ubezpieczenia pacjenta, może on złożyć oświadczenie. Wówczas lekarz rodzinny, u którego jest zapisany, otrzymuje przez trzy kolejne miesiące stawkę kapitacyjną. Ustalenie to obowiązuje od początku roku i jest realizowane.

Rzecznik dodaje też, że wątpliwości niektórych lekarzy mogą wynikać z nieporozumienia.

Oświadczenia pacjentów złożone w styczniu, które zostaną przekazane w ramach sprawozdawania list pacjentów według stanu na dzień 1 lutego 2015 roku stanowią podstawę do sfinansowania świadczeń w kolejnych trzech miesiącach (luty, marzec, kwiecień). Celem weryfikacji list pacjentów nie jest oszczędzanie, ale kontrola, czy środki publiczne są właściwie wydawane.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.