Koniec z reklamami leków przed programami dla dzieci i bezpośrednio po nich. Jeszcze przed końcem wakacji ma wejść w życie rozporządzenie ministra zdrowia, które zakaże tego typu praktyk. Resort chce w ten sposób walczyć z niepokojącym wzrostem spożycia leków wśród dzieci.

Zakaz ma objąć wszystkie specyfiki dostępne bez recepty, w tym syropy i witaminy. Ma obowiązywać 20 minut przed programem dla dzieci i 20 minut po jego zakończeniu. Reklamy leków, emitowane w innym czasie antenowym, będą musiały zawierać dodatkowe ostrzeżenia: mają być dłuższe i lepiej widoczne na ekranie telewizorów.

– Dzieci są bardzo podatne na reklamę. Jeśli widzą, że w telewizji jego rówieśnik zażywa jakieś kolorowe tabletki, sam chętnie po nie sięgnie, choć tak naprawdę ich nie potrzebuje. A przecież to nie są cukierki – twierdzi Artur Fałek, dyrektor Departamentu Polityki Lekowej w Ministerstwie Zdrowia.

Do chorzowskiego Centrum Pediatrii i Onkologii każdego miesiąca trafia kilkoro dzieci, które przedawkowały lekarstwa.

- Zażywają je w sposób niekontrolowany. Bombardowane reklamami nie wiedzą, jak bardzo mogą być niebezpieczne" – zauważa prof. Lidia Hyla-Klekot, ordynator oddziału nefrologii chorzowskiego centrum.

Obserwacje lekarzy potwierdzają specjaliści i dane o rosnącej z roku na rok sprzedaży leków dla dzieci. Monitorująca rynek farmaceutyczny firma PMR Publications wyliczyła, że tylko w 2008 r. Polacy kupili ich o kilka procent więcej niż w 2007 r.

W podobnym tonie wypowiadają się psycholodzy.

– Zakaz emisji reklam leków przed programami dla dzieci i tuż po ich zakończeniu to słuszna decyzja. Tym bardziej że dzieci są coraz bardziej podatne na reklamę, która staje się coraz bardziej inwazyjna – mówi psycholog dziecięca Maria Lehman

Nowe przepisy mają wejść w życie na przełomie lipca i sierpnia. W Ministerstwie Zdrowia trwają właśnie ostatnie prace nad projektem rozporządzenia.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH