Nauczmy się zarządzać ryzykiem klinicznym - dla dobra pacjenta i szpitala Jacek Kopacz, wiceprezes zarządu Supra Brokers S.A.; FOT. PTWP

- Jakość w polskich szpitalach da się wprost przełożyć na stan ich finansów, zmniejszając ilość i wysokość roszczeń pacjentów, a w konsekwencji ograniczając kwoty wypłacanych odszkodowań - mówi Jacek Kopacz, wiceprezes zarządu Supra Brokers S.A.

Rynek Zdrowia: - Czy i dlaczego w polskim systemie opieki zdrowotnej potrzebna jest ustawa o jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwie pacjenta?

Jacek Kopacz: - Odpowiadając na to pytanie konieczne jest powrócenie do istoty tego zagadnienia. Zdecydowanie w całym tym procesie chodzi o bezpieczeństwo pacjenta, a nie podmiotu leczniczego. Od dawna postulujemy konieczność wdrożenia tych zapisów, w szczególności monitorowania zdarzeń niepożądanych, monitorowania jakości i bezpieczeństwa, autoryzacji podmiotów leczniczych, czy m.in. klinicznych wskaźników jakości.

Wiele z nich diagnozujemy jako kluczowe dla zarządzania ryzykiem klinicznym, co w specyfice naszej działalności jest immanentną cechą naszej współpracy z podmiotami szpitalnymi. Monitorowanie oraz raportowanie zdarzeń niepożądanych realizowane jest przez Supra Brokers od wielu lat. Skuteczność tego działania opiera się na zaangażowaniu całego personelu w proces szkolenia, a także w proces zgłaszania zdarzeń niepożądanych. W efekcie zakładamy, że stworzenie mapy ryzyka skutkuje zaplanowaniem dedykowanego programu szkoleń obejmującego swoją tematyką najczęściej występujące zdarzenia, które w efekcie mogą skończyć się roszczeniem w stosunku do szpitala.

Klamrą spinającą naszą aktywność są właśnie takie działania, które poprawiają jakość usług i dają pacjentom większe bezpieczeństwo. Jakość w polskich szpitalach da się wprost przełożyć na stan ich finansów, zmniejszając ilość i wysokość roszczeń pacjentów, a w konsekwencji ograniczając kwoty wypłacanych odszkodowań.

- Czy można skutecznie wdrażać system monitorowania zdarzeń niepożądanych bez zagwarantowania personelowi, że za zgłaszanie takich zdarzeń nie będą grozić konsekwencje karne lub dyscyplinarne?
- W całym procesie zgłaszania i monitorowania zdarzeń niepożądanych duże znaczenie mają kwestie związane z zachowaniem anonimowości - zarówno zgłaszającego, jak i pacjenta. Praktyka polska i zachodnia trochę różni się w tej materii. Dodatkowo trzeba zwrócić uwagę na wymogi akredytacyjne Centrum Monitorowania Jakości, które w pewnym zakresie wymagają identyfikacji zdarzenia, jakiego dotyczy zgłoszenie.

Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.