NSA poparł Rzecznika Praw Pacjenta: kara nałożona na szpital w Suchowoli była zasadna Fot. archiwum

Naczelny Sąd Administracyjny ostatecznie potwierdził we wtorek (5 września) słuszność nałożonej przez Rzecznika Praw Pacjenta kary na Wojewódzki Szpital dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Suchowoli (Lubelskie) - podało biuro rzecznika. Zastrzeżenia dotyczyły np. opłat nakładanych na pacjentów i braku spacerów.

Kara nałożona przez rzecznika wynosiła 210 tys. zł.

Zastrzeżenia dotyczyły m.in. tego, że pacjenci musieli płacić za pranie, ładowanie telefonów i prąd potrzebny do przygotowania herbaty. Rzecznik zwracał uwagę na brak indywidualnych programów terapeutycznych, niewłaściwie prowadzoną dokumentację medyczną, brak spacerów oraz niestosowanie parawanów podczas udzielanych świadczeń zdrowotnych.

"Kara pieniężna została nałożona na szpital za niepodjęcie działań niezbędnych do zaniechania stosowania praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów oraz za niepodjęcie działań mających na celu usunięcie skutków tych naruszeń, które rzecznik nakazał w rzeczonej decyzji" - wskazano w informacji przekazanej PAP.

"Sąd poparł wszystkie argumenty rzecznika, podkreślając, że w świetle zebranego materiału dowodowego, nałożona kara pieniężna jest adekwatna do ustalonego stanu faktycznego sprawy" - podkreśliło biuro rzecznika.

W informacji wskazano, że Naczelny Sąd Administracyjny zwrócił uwagę na liczbę oraz ciężar gatunkowy naruszonych przez szpital praw pacjenta, które - wbrew twierdzeniom placówki - stanowiły realne zagrożenie dla zdrowia i życia pacjentów. Wyrok jest ostateczny.

Rzecznik nałożył karę na placówkę 26 października ub.r., po tym jak szpital nie podjął działań zmierzających do wyeliminowania nieprawidłowości wskazanych przez w decyzji z 21 kwietnia 2016 r.

W decyzji z 21 kwietnia 2016 r. rzecznik wskazywał m.in. na brak indywidualnych programów terapeutycznych; brak organizowania pacjentom wyjść poza budynek w trakcie hospitalizacji; brak stałej obsady personalnej Izby Przyjęć; niezapewnienie pacjentom dostępu do świadczeń stomatologicznych oraz niekorzystanie z parawanów zasłaniających pacjentów od innych hospitalizowanych podczas udzielania świadczeń na sali chorych. Wśród naruszających prawo praktyk rzecznik wyliczał także m.in. zmuszanie pacjentów do wykonywania czynności porządkowych należących do obowiązków personelu placówki, niewłaściwe prowadzenie dokumentacji medycznej oraz pobieranie opłat za energię elektryczną zużytą np. do ładowania telefonów, przygotowywania kawy i herbaty oraz prania czy strzyżenia.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.